Zorunlu olmasa da kış lastiği taktırın

İstanbul Sürücü Kursları ve Eğitimcileri Federasyonu (İSKEF) Başkanı Murat Tekin, sürücülerin, kanuni zorunluk olmasa bile hususi otomobillerinde kış lastiği uygulamasına geçmesi gerektiğini vurguladı.

Trafikte kış hazırlığı ve uyulması gereken kurallara ilişkin bilgi veren Murat Tekin, binek araç sürücülerinin araçlarını kış şartlarına uygun hazırlamaları ve trafik kurallarına uymaları gerektiğini söyledi.

Tekin, sürücülere, kış mevsiminin yaşandığı bu günlerde öncelikle lastiklerle ve araçla ilgili bazı kontrolleri yaptırmaları tavsiyesinde bulundu.

İnsan kaynaklı hataların kazalarda birinci sırada olmasına rağmen, mekanik problemlerin veya yollardan kaynaklanan sorunların da kazalarda etkili olduğuna işaret eden Tekin, şöyle konuştu:

"Sürücülerin, kanuni zorunluk olmasa bile araçlarında kış lastiği uygulamasına geçmesi gerekir. Kış lastiğine geçerken bir şeye dikkat etmeleri lazım; lastik dişlerinin arasında bir derinlik vardır. Bu derinlik 3 milimetrenin altına düşmemeli. Yani kış lastiklerinin dişlerinin arasındaki derinlik en az 3 milimetre olmalı. Yazlık lastiklerde de bu derinlik 1,7 milimetrenin altına düşmemeli. Düşerse ne olur? Kaygan zeminde bir patenin kaydığını düşünün. Aynısı aracınızda da başınıza gelir. Hız yapmanız gerekmez, tutunabileceği hiçbir şey olmaz. Bu nedenle kış lastiklerinin takılması önemli."

Sürücülerin kış mevsimine girmeden rot ve balans ayarlarını yaptırmaları, araçlarında ilk yardım çantası, reflektör, zincir ve yangın tüpü bulundurmaları gerektiğini anlatan Tekin, yangın tüpünün bagaj yerine sürücünün ulaşabileceği yakın bir yerde olmasının önemli olduğunu belirtti.

Tekin, ayrıca araçta kürek, kazma ve battaniye bulundurulmasının önemine işaret eden Tekin, yağ ölçümü yapılarak, antifriz konularak, akü suyu ve aydınlatma sistemleri kontrol edilerek araçların kışa hazır hale getirilmesi gerektiğini anlattı.

ARKA KOLTUKTA EMNİYET KEMERİ TAKMAYANA CEZA

Tekin, trafikte en önemli görevin düştüğü sürücüleri, araçlarını kış şartlarına hazırlamanın yanı sıra hız yapmama, uzun süreli ve alkollü araç kullanmama konusunda uyardı.

Emniyet kemeri takmanın önemine dikkati çeken Tekin, şunları kaydetti:

"Emniyet kemeri sadece sürücü için değil, yanında ve arka koltukta oturanlar için de geçerli. Sürücü ve yanındaki emniyet kemerini takmış, arkadakiler takmamışsa onlara da trafik cezası uygulaması başladı. 78 milyonun üzerinde olan nüfusumuzun 20 milyon 400 bininde araç var. 27 milyonun üzerinde de sürücümüz var. Her gün ülkemizde bin 133 trafik kazası oluyor. Kazalarda, 7 kişi hayatını kaybediyor, 861 kişi de yaralanıyor. Nüfusu, sürücü sayısı, trafiğe kayıtlı araç sayısı fazla olan bir ülkeyiz. O yüzden risk de çok fazla.

Emniyet kemeri ülkemizde yaşanan trafik kazalarında, kaza sonrası ölümlerde yüzde 45, yaralanmalarda da yüzde 55 oranında azalma sağlıyor. Emniyet kemerinizi takarsanız kazada yüzde 50 hayatta kalırsınız. Bu kadar önemli bir şey. Saatte 30 kilometre hızda giden bir araçta emniyet kemerini takmadıysanız birinci kattan, saatte 50 kilometre hızda üçüncü kattan, saatte 70 kilometre hızda da altıncı kattan düşmüş gibi oluyorsunuz. Bu katlardan düşüp hayatta kalma olasılığınız neyse, kemeriniz yoksa hayatta kalma olasılığınız odur. Saate 110 kilometre ve üzerindeki hızda ise 15'inci kattan düşmüş gibi hissediyorsunuz kendinizi. Bu rakamlar emniyet kemerinin önemini ve trafik kurallarına uyulması gerektiğini gösteriyor."

TRAFİK KURALLARINA BİLE BİLE UYMUYORUZ

Tekin, 2006 yılında meydana gelen kazalarda olay yerinde 4 bin 633 kişinin öldüğünü, bu rakamın 2015'te 3 bin 831'e düştüğünü aktararak, 2006'daki sürücü ve trafiğe kayıtlı araç sayısının 2015 yılında iki katına çıktığını, ölümle sonuçlanan kazalarda azalma yaşandığını bildirdi.

Türkiye'nin hedefinin, 2020'ye kadar trafik kazalarında ölümleri yüzde 50 azaltmak olduğunu dile getiren Tekin, trafik konusunun önemli ve öncelikli olduğunu söyledi.

Bu doğrultuda eğitim ve ulaşımla ilgili çalışmaların yapıldığını, bu kapsamda okul öncesinden itibaren trafik ve çevre bilgisi eğitiminin verilmesi gerektiğini anlatan Tekin, Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü'nün sürücü kurslarında okutulması için 4 saatlik "trafik adabı" dersi getirdiğini kaydetti.

İnsanların trafik kurallarını bilmesine rağmen uygulamalarda sıkıntı yaşandığına, kazaya karışan sürücülerin yüzde 74'ünün ehliyetinin 5 yıl ve üzerinde olduğuna değinen Tekin, kazaların yüzde 34,1'nin hız ihlallerinden kaynakladığını vurguladı.

Bunun çok yüksek bir rakam olduğunu, trafik işaretlerinin herkesçe görülebildiğini, hız sınırının da tabelalarda yazdığını anlatan Tekin, buna rağmen 100 kişiden 40'nın bile bile hız sınırını aştığını, bunun da kazalarda ölüm oranlarını artırdığını kaydetti.

Yorumlar