Z kuşağının popüler mesleği Youtuberlık!

Uzmanlara göre, Youtuberlar insanlar tarafından meslek sahibi olarak görülüyor. Bir Youtuber olarak, 12 ay içinde 1000 abone ve 4000 saat izlenme sayısına ulaşırsanız para kazanmaya başlıyorsunuz. Para kazanmak için Youtuberlık insanların ilgisini çekiyor

Z kuşağının popüler mesleği Youtuberlık!

Uzmanlara göre, Youtuberlar insanlar tarafından meslek sahibi olarak görülüyor. Bir Youtuber olarak, 12 ay içinde 1000 abone ve 4000 saat izlenme sayısına ulaşırsanız para kazanmaya başlıyorsunuz. Para kazanmak için Youtuberlık insanların ilgisini çekiyor

Uzmanlara göre Youtube'da çocukları hedef alan kanalların daha çok izlendiği iletildi. Çünkü yetişkinlere oranla çocuklar eğer ilgisini çeken bir içerikle karşılaşırsa tekrar tekrar izleyebiliyor. Uzmanlar, anne babalar içerik denetimi yapmaları ve çocuklarını tehlikeli içeriklerden uzak tutmaları konusunda uyardı.

Çocukların tercihi yeni medya

Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Ali Murat Kırık, Google'dan sonra en çok Youtube'un kullanıldığı iletildi. Youtube'da her insan bir kanal açıp kendi düzenlediği içerikleri paylaşabiliyor. Kırık, "Çocuk ve gençlerin tercihleri, geleneksel medya yerine yeni medya oldu. YouTube, Z kuşağı için kendilerini ifade edebilecekleri, fikirlerini paylaşabilecekleri ve içerik üretebilecekleri bir mecra durumuna geldi. YouTube, artık atari salonları ile parkların yerini aldı." diyerek, Youtube'un insanlar için kendini ifade yolu olduğunu iletti..

İzleyici olarak Youtube'da 8 dakika 39 saniye zaman geçiriyoruz

Kırık tarafından belirtilen bir izleyicinin Youtube'da zaman geçirme süresi ortalama olarak, 8 dakika 39 saniye ve 5 video izleniyor. Z kuşağının geleceğin mesleği olarak düşündüğü Youtuberlık, kısa yoldan şöhret olma ve para kazanma yolu olduğun için tercih ediliyor.

İyi gelir elde etmek mümkün

Kırık, Youtube'da para kazanmanın nasıl hesaplandığını, "Youtuberlar birkaç yoldan gelir elde ediyor. Bunlardan en yaygın olanı Google reklamları. Videolar izlenirken çıkan reklamlar, bu mesleğin en büyük gelir kaynakları. Bu reklamlarda, 'Tıklama Başına Maliyet' (CPC) ve 'Görüntüleme Başına Maliyet' (CPM) olarak bazı kriterler yer alıyor. CPC reklamlar, video tıklandıkça 'Google Adsense' hesabında biriken gelir olarak ifade ediliyor. Tıklama başı maliyet kanalın popülaritesi, abone sayısı ve izlenme oranlarına göre değişiklik gösteriyor." diyerek belirtti.

Bir tık ile ne kadar kazanırım?

Türkiye'de tıklanma başına elde edilen gelir; 7 kuruş ile 4 lira arasında değişiyor. Görüntüleme başına maliyet, 1000 kez görüntülenirse 1 birim gelir sağlıyor. Kırık; sözlerini  "Türkiye’de bir reklamlık gösterim ücreti ise 5-15 kuruş arasında değişiyor. Bir video içerisinde beş reklam yer aldığı düşünülürse elde edilen gelirin 25 kuruş ile 75 kuruş olduğunu söyleyebilmek mümkün. Youtuberların reklam alabilmesi için en az bin aboneye sahip olması, 10 bin kez izlenme oranını elde etmesi ve bir yıl içerisinde en az 4 bin saat görüntülenme alması gerekiyor. Bu da içeriklerin daha özgün olmasını zorunlu kılıyor." dedi.

Ürün yerleştirme ve viral reklam ile gelir

Viral reklamlar sosyal medya kullanıcıların ilgisini daha çok çekiyor. Eğer kanalınızı büyütmek istiyorsanız, kaliteli içerikler üretmelisiniz. Kırık'a göre, "Ticari olarak gelir elde eden Youtuberların Türkiye’de vergi ödeme sorununun çözülememiş olmasının bu mesleği daha cazip kılıyor. Ayda 5 ile 25 bin arasında gelir elde eden Youtuberların bazılarının vergi ödememesi Türkiye ekonomisi açısından da büyük bir kayıp oluşturuyor."

Youtuberlığa vergi konusu

Bilişim Hukuku Derneği Başkanı Avukat Kürşat Ergün'e göre YouTube'a vergilendirme getirilmesi hukuka uygun. Youtube gelirlerinin anlaşılması için referans kaynakları kullanılıyor ve bu tıklama başı geliri iletiyor. Ergün, bu konu hakkında "Gelirlerin belirli sistem içinde tutulması ve kayıt altına alınması açısından bu durum önem taşıyor." dedi.

Youtuber ve fenomenlerden vergi alınması

Ergün, Youtuber ve fenomenlerin gelirleri için somut verilere ulaşıldığını belirterek, "Bu noktada diğer tüm gelir kalemlerin kayıt altına alınıp belirlenen değerler üzerinden vergilendirme dilimleri oluşturulduğu gibi YouTube ve benzeri ortamlardan elde edilen gelirin somut veriler üzerinden tespit edilerek vergilendirmeye gidilmesi mali denetimin yapılabilmesi açısından önem taşımaktadır ve hukuk devleti olmanın bir gereğidir." dedi.

Klinik Psikolog ve Pedagog Mehmet Teber ise ilkokul öncesi çocuklar için televizyon çocuk gelişimi açısından çoğunlukla yetersiz kalıyor. Televizyon sürekli tanışınamadığını ileten Teber, "Burada imdada YouTube yetişiyor. Çocuk her yerde sevdiği çizgi filmi izleyebiliyor." deyip ilkokul çocuklarının oyuncaklarla ilgili olduğunu belirtti. Teber, "İlkokula giden çocuklar, YouTube'dan oyuncak açma videoları izliyor ya da oynadığı kimi oyunların videolarına takılıyor. Burası, hem televizyondaki içerik hem de ondan daha fazlası olduğu, telefonla her yere taşındığı için çok cazip. Çocuklar, ilkokul çağının sonlarına doğru çizgi filmden uzaklaşıyor. Eğlenceli, komik, farklı içerik ve biraz da gerçek içerik ararken karşılarına Youtuberlar çıkıyor. Bu nedenle de onların sıkı takipçisi oluyorlar. Çocuklar bizler gibi değil. Aynı içeriği defalarca izleyebilir. Bu da izlenme oranlarını arttırıyor. Buradan da fenomenlik ve Youtuberlık gibi yepyeni meslekler doğuyor." diyerek çocukların Youtuberları neden tercih ettiği konusunda düşüncelerini iletti.

Youtube pedagojik olarak risk taşıyor

YouTube'un pedagojik açıdan riskli olduğunu belirten Teber,  bu nedenle travmatize olmuş birçok çocukla karşılaştığını belirtti.

Travmatize olmuş çocuklar içerisinde ilk sırada korku videoları izleyenler yer alıyor. Teber, "O videolardan bir tanesini merak edip bir bakıyor sonra sağdan diğerleri derken dünyası korku ile doluyor. İkinci grup doğum ameliyatı gibi video izleyenler. Böyle sahneler çocuğun zihnini altüst ediyor. Diğer grup ise cinsellikle karşılaşanlar. 'Örümcek adam' bile yazsan örümcek adam kıyafetli kişilerin olduğu açık sahneler çıkıyor. Bu üç grup travmatize oluyor. Bazıları da sürekli şiddet, oyun videoları izleye izleye şiddete yöneliyor." dedi.

Dünyada çocuk YouTube uygulaması yok bu yüzden endişesini belirten Teber, "YouTube'da 18 yaş sınırı var ama bu da yetersiz. Ailelerin buna çok dikkat etmesi gerekiyor. Bir kullanıcı adı ile giriş yapmak, izleme geçmişini kontrol etmek, yanımızda izlemesini sağlamak ise en pratik önlemler." diyerek ebevynleri uyardı.

 

Yorumlar