Trabzonlu inşaat mühendisleri yeni havalimanı istiyor

İnşaat Mühendisleri Odası Trabzon Şubesi Başkanı Mustafa Yaylalı, Trabzon Havalimanı'nın yeterli olmadığını belirterek bir pist daha yapılması gerektiğini savundu.

İnşaat Mühendisleri Odası (İMO) Trabzon Şubesi Başkanı Mustafa Yaylalı, “Havalimanı Trabzon’a yeterli değil” diyerek Trabzon Havalimanı’nın mevcut durumu ve geleceğiyle ilgili ihtiyaçları belirlemek, çözüm önerilerini ve beklentilerini sunmak amacıyla açıklamalarda bulundu.

Trabzon Havalimanı ile ilgili bugüne kadar birçok eleştiri, risk söylentileri, mevcut piste ilave veya paralel bir pist önerileri dile getirildiği belirten İMO Trabzon Şube Başkanı Yaylalı, “Şehrin ulaşım ana planının gerekliliğine ve aciliyetine bir kez daha vurgu yaparak, bu planın önemli parçalarından biri olması gereken havalimanımıza tüm kamuoyunun bir kez daha dikkatini çekmek istiyoruz” dedi.

"KAPASİTESİNİN ÜZERİNDE YOLCUYA HİZMET VERİYOR"

Trabzon Havalimanı’nın mevcut durumu hakkında teknik bilgiler veren Yaylalı şu ifadeleri kullandı: "Trabzon Havalimanı 1957 yılında Hava Meydanı olarak trafiğe açılmış, 1985 yılında şimdiki 45 m. x 2.640 m. ebadındaki ışıklandırmalı pisti hizmete alınmış, 1988 yılında Geçici Hudut Kapısı ilan edilmiş, 1995 yılında Havalimanı statüsü kazanmıştır. Havalimanımızın bugün 24 m. x 1.771 m. ebadında taksirut (havaalanında uçakların yerde pist ve apron gibi bölümler arasında gidip gelmeleri için düzenlenmiş standart ölçülerdeki yollar), 660 m. x 120 m. apronu (14 uçak parkı) bulunmaktadır. Dış hatlar terminali 1998 yılında 9.710 m (1.500.000 yolcu/yıl), iç hatlar terminali 2008 yılında 14.035 m (2.000.000 yolcu/yıl) olmak üzere toplam 23.745 m alana ve yıllık toplam 3.500.000 yolcu kapasitesine çıkarılmıştır. Halen bu kapasitedeki terminal binaları ile hizmet vermektedir. Havalimanımızın toplam kurulu olduğu alan 1.377.244 m’dir. Her yıl havalimanına iç ve dış hattan gelen yolcu sayısı artarak devam edereken 2007 yılında 1 milyon 482 bin 760 yolcu geldi. Bu oran 2017 yılında yaklaşık 3 kat artarak 4 milyon 148 bin 929’e yükseldi. Ayrıca 2018 yılında artan bu oranın yıl sonu itibari ile 4 milyon 300 bin yolcu olması bekleniyor. Bu oranlardan anlaşılacağı üzere Trabzon Havalimanı terminal binaları 2016 yılından beri kapasitesinin (3.500.000 yolcu/yıl) üzerinde yolcuya hizmet vermektedir.”

"MEVCUT ALAN BÜYÜMEYE UYGUN DEĞİL"

Küresel açıdan havayolu taşımacılığı veri ve gelecek öngörülerini hakkında konuşan Başkan Yaylalı, “Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) verileri incelendiğinde 2036 yılında dünyada iç hat ve dış hat yolcu sayılarının eşitleneceği tahmin edilmektedir. Trabzon Havalimanında 2017 yılı sonunda 3 milyon 944 bin 881 iç hat, 204 bin 048 dış hat yolcusu hizmet almıştır. 2007’den bugüne trend incelendiğinde; Türkiye’nin havayolu yolcu kapasitesinin artışının, dünyadaki genel artış trendinin üzerinde olduğu görülmekle birlikte Trabzon havalimanı da buna benzer bir artış seyri göstermektedir. Uluslar arası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) raporlarına göre 2016 - 2036 arası itibarı ile iç hatlar için toplamda dünya pazarının yüzde 82, Türkiye pazarının da yüzde 91 büyüyeceği tahmin edilmektedir. Bu iki veri ışığında mevcut ve inşa edilmekte olan çevredeki diğer havaalanları ile yük paylaşımı dikkate alındığında önümüzdeki 20 yılda Trabzon Havalimanı’nın yıllık toplamda en az 15 milyon yolcuya hizmet verecek iç ve dış hat terminal binalarına ve bu kapasiteye uygun diğer hizmet alanlarına ihtiyacı olacaktır. Mevcut havalimanı alanı, böyle bir büyümeye fiziki olarak uygun değildir” diye konuştu.

Yorumlar