Ödüllü filmlerin bitmeyen gişe başarısızlığı
Türkiye’de uzun zamandır bilinen, gişesiyle de kendini gösteren bir gerçek var. Ödüllü filmler gişede başarısız oluyor.
Nuri Bilge Ceylan 150’den fazla ödülün sahibi, usta bir sinemacı. Son filmi Kış Uykusu ile Altın Palmiye’yi En İyi Film dalında kucaklayınca hepimizin göğsü kabardı, gururlandık. O anları takip eden hiçbir medya mensubunun olmamasını bir kenara koyarsak, gişede de yalnız bıraktık Ceylan’ı. Her nedense bir umut vardı, gişede bu kez başarı sağlayacağı düşünülüyordu ancak bir kez daha anlaşıldı ki, Türkiye’de sinemacıların ve halkın sinemadan beklentisi birbirine oldukça uzak.
Ülkemizde başta en köklü ve önemli sinema festivalimiz Altın Portakal’da dahil olmak üzere, ödüle layık görülen filmler çoğu zaman salonlarda ilgi görmüyor. Ceylan’ın Kış Uykusu filminden önceki 6 filmi -ki çoğu ödüllü- nin gişe rakamı toplamı 500 bin kişiye ulaşmıyor. Mayıs Sıkıntısı 24 bin, Uzak 64 bin, İklimler 35 bin, Üç Maymun 127 bin, Bir Zamanlar Anadolu’da ise 161 bin gişe yaptı. Peki, 150’den fazla ödül sahibi Ceylan’ın filmleri neden ilgi görmüyor?
KIŞ UYKUSU DA GİŞEDE BAŞARAMADI
Box Office Türkiye resmi internet sitesinin verileri ortaya koydu ki, 67. Cannes Film Festivali'nde "En İyi Film" seçilerek Altın Palmiye kazanan yönetmenliğini Nuri Bilge Ceylan'ın yaptığı Kış Uykusu filmi de, gişede ilk haftalarda beklenen ilgiyi görmedi.
Yaklaşık 3 saat sürmesi bir handikap olsa da dünya sinemasından aldığı övgüler müthiş düzeyde olan ve eski bir tiyatro sanatçısının Anadolu'nun ücra bir kasabasında yaşadıklarını anlatan filmde başrolleri Haluk Bilginer, Demek Akbağ gibi usta isimler paylaşmıştı. Ekim ayında vizyona girmesi planlanan ancak Altın Palmiye kazanmasının ardından vizyon tarihi erkene alınarak 13 Haziran'da sinemaseverlerle buluşan filmi gösterime girdiği ilk 3 gün 44 bin kişi izledi. Film, ilk 3 günde 536 bin 890 lira hasılat elde ederken, en çok seyirci rekorunu kıran Recep İvedik 4 filmi ise vizyona girdiği ilk 3 günde 1 milyon 641 bin kişi tarafından izlenmiş ve 17 milyon 530 bin 953 lira hasılat elde etmişti.
Kış Uykusu, gösterime girdiği ilk hafta ise 88 bin 694 kişi tarafından izlendi ve 1 milyon 6 bin 870 lira gişe hasılatı elde etti. Recep İvedik 4 filmi ise ilk haftasında 2 milyon 857 bin 19 kişi tarafından izlenmiş ve 28 milyon 488 bin 297 lira gişe hasılatı elde etmişti. Yine de Ceylan, Kış Uykusu ile bugüne kadar Türkiye'de gösterime giren diğer filmleri arasında ilk 3 gündeki izleyici sayısıyla kendi rekorunu kırmış oldu.
KADİR İNANIR: “NURİ BİLGE CEYLAN BİR KAHRAMAN”
Yine de bu yaşananlar akla birçok soru geliyor. Habertürk Gazetesi Film Eleştirmeni Mehmet Açar, Nuri Bilge Ceylan filmlerini şöyle değerlendiriyor: “Filmlerinde anlaşılmayacak hiçbir şey yok. Ceylan, seçkin bir seyirci kitlesi için film yapmıyor. Filmleri çok sade, onun filmlerini herkes anlayabilir. Sorun başka bir yerde. Seyircilerin büyük çoğunluğu filmin duygularını kontrol etmesini, güldürmesini, ağlatmasını ister. Nuri Bilge Ceylan ise seyirciyi koltuğunda düşünceleri ve duygularıyla yalnız bırakan bir sinema yapıyor. Seyirciyi düşünmeye zorluyor.” Ünlü sanatçı Kadir İnanır, Kış Uykusu ve Ceylan için, “Seyredilmeli de, bu filmi seyretmeyen olmamalı. O sinemanın 100’üncü yılında bu ödülü almış olan bir kahraman” diyor. Sinema Eleştirmeni Atilla Dorsay ise daha farklı bir pencereden bakıyor ve “Biz daha çok sanat yanına bakıyoruz ama geniş kitlenin iyi vakit geçirip oyalanmayı amaçlaması doğal. Yeter ki onlar bize, biz de onlara gereken saygıyı gösterelim” diyor. İşin yapımcı ayağına geldiğimizde Murat Tokat’a kulak veriyoruz: “Türkiye’de sanat filmleri ve gişe filmleri diye bir ayrım oluştu maalesef. Bu ayrımın da sadece gişe rakamlarıyla ölçülendirilmesi de son derece yanlış bence. İzleyici profiline ya da en fazla gişe yapan filmlerin içeriğine baktığımızda ya son derece komik filmlerin ya da son derece ağır dram barındıran filmlerin rağbet gördüğü çıkarımını yapabiliyoruz. Sinema izleyicisi sıkıntılarından iki saat uzaklaşabileceği komik filmleri ya da ağlayabilecekleri dram filmleri tercih ediyor.” Cinemarine Sinemaları sahibi Cenk Sezgin: “Türkiye’de sinemaya giden izleyicinin yüzde 90’ı eğlenmek ve hoşça vakit geçirmek için sinemaya gider, bir sanat eserini izlemek için değil” derken, yönetmen ve yapımcı Osman Sınav ise “Bence her şey izlenecek diye bir kural yok” diyerek durumu özetliyor.
Ülkemizde başta en köklü ve önemli sinema festivalimiz Altın Portakal’da dahil olmak üzere, ödüle layık görülen filmler çoğu zaman salonlarda ilgi görmüyor. Ceylan’ın Kış Uykusu filminden önceki 6 filmi -ki çoğu ödüllü- nin gişe rakamı toplamı 500 bin kişiye ulaşmıyor. Mayıs Sıkıntısı 24 bin, Uzak 64 bin, İklimler 35 bin, Üç Maymun 127 bin, Bir Zamanlar Anadolu’da ise 161 bin gişe yaptı. Peki, 150’den fazla ödül sahibi Ceylan’ın filmleri neden ilgi görmüyor?
KIŞ UYKUSU DA GİŞEDE BAŞARAMADI
Box Office Türkiye resmi internet sitesinin verileri ortaya koydu ki, 67. Cannes Film Festivali'nde "En İyi Film" seçilerek Altın Palmiye kazanan yönetmenliğini Nuri Bilge Ceylan'ın yaptığı Kış Uykusu filmi de, gişede ilk haftalarda beklenen ilgiyi görmedi.
Yaklaşık 3 saat sürmesi bir handikap olsa da dünya sinemasından aldığı övgüler müthiş düzeyde olan ve eski bir tiyatro sanatçısının Anadolu'nun ücra bir kasabasında yaşadıklarını anlatan filmde başrolleri Haluk Bilginer, Demek Akbağ gibi usta isimler paylaşmıştı. Ekim ayında vizyona girmesi planlanan ancak Altın Palmiye kazanmasının ardından vizyon tarihi erkene alınarak 13 Haziran'da sinemaseverlerle buluşan filmi gösterime girdiği ilk 3 gün 44 bin kişi izledi. Film, ilk 3 günde 536 bin 890 lira hasılat elde ederken, en çok seyirci rekorunu kıran Recep İvedik 4 filmi ise vizyona girdiği ilk 3 günde 1 milyon 641 bin kişi tarafından izlenmiş ve 17 milyon 530 bin 953 lira hasılat elde etmişti.
Kış Uykusu, gösterime girdiği ilk hafta ise 88 bin 694 kişi tarafından izlendi ve 1 milyon 6 bin 870 lira gişe hasılatı elde etti. Recep İvedik 4 filmi ise ilk haftasında 2 milyon 857 bin 19 kişi tarafından izlenmiş ve 28 milyon 488 bin 297 lira gişe hasılatı elde etmişti. Yine de Ceylan, Kış Uykusu ile bugüne kadar Türkiye'de gösterime giren diğer filmleri arasında ilk 3 gündeki izleyici sayısıyla kendi rekorunu kırmış oldu.
KADİR İNANIR: “NURİ BİLGE CEYLAN BİR KAHRAMAN”
Yine de bu yaşananlar akla birçok soru geliyor. Habertürk Gazetesi Film Eleştirmeni Mehmet Açar, Nuri Bilge Ceylan filmlerini şöyle değerlendiriyor: “Filmlerinde anlaşılmayacak hiçbir şey yok. Ceylan, seçkin bir seyirci kitlesi için film yapmıyor. Filmleri çok sade, onun filmlerini herkes anlayabilir. Sorun başka bir yerde. Seyircilerin büyük çoğunluğu filmin duygularını kontrol etmesini, güldürmesini, ağlatmasını ister. Nuri Bilge Ceylan ise seyirciyi koltuğunda düşünceleri ve duygularıyla yalnız bırakan bir sinema yapıyor. Seyirciyi düşünmeye zorluyor.” Ünlü sanatçı Kadir İnanır, Kış Uykusu ve Ceylan için, “Seyredilmeli de, bu filmi seyretmeyen olmamalı. O sinemanın 100’üncü yılında bu ödülü almış olan bir kahraman” diyor. Sinema Eleştirmeni Atilla Dorsay ise daha farklı bir pencereden bakıyor ve “Biz daha çok sanat yanına bakıyoruz ama geniş kitlenin iyi vakit geçirip oyalanmayı amaçlaması doğal. Yeter ki onlar bize, biz de onlara gereken saygıyı gösterelim” diyor. İşin yapımcı ayağına geldiğimizde Murat Tokat’a kulak veriyoruz: “Türkiye’de sanat filmleri ve gişe filmleri diye bir ayrım oluştu maalesef. Bu ayrımın da sadece gişe rakamlarıyla ölçülendirilmesi de son derece yanlış bence. İzleyici profiline ya da en fazla gişe yapan filmlerin içeriğine baktığımızda ya son derece komik filmlerin ya da son derece ağır dram barındıran filmlerin rağbet gördüğü çıkarımını yapabiliyoruz. Sinema izleyicisi sıkıntılarından iki saat uzaklaşabileceği komik filmleri ya da ağlayabilecekleri dram filmleri tercih ediyor.” Cinemarine Sinemaları sahibi Cenk Sezgin: “Türkiye’de sinemaya giden izleyicinin yüzde 90’ı eğlenmek ve hoşça vakit geçirmek için sinemaya gider, bir sanat eserini izlemek için değil” derken, yönetmen ve yapımcı Osman Sınav ise “Bence her şey izlenecek diye bir kural yok” diyerek durumu özetliyor.
Yorumlar