'Marmaray'da bu yöntem uygulanmış olsaydı, tren raydan çıkmazdı'

Marmaray’da dün yaşanan korku dolu anların ardından dev projedeki güvenlik konusu tekrar gündeme geldi.

Marmaray’da dün sabah saatlerinde korku dolu anlar yaşanmıştı. Teknik bir arıza nedeniyle raydan çıkan bir vagon seferlerin aksamasına neden olmuş, vatandaşlar arıza sonrası tünel boyunca yürüyerek tahliye edilmişti. Yaşanan bu hadise de dev projedeki güvenlik konusunu tekrar gündeme getirdi.

İHTİŞAMI ÜRKÜTÜYOR

Marmaray yapılışı itibariyle hem Avrupa’yı Asya’ya bağlaması hem de denizin altından geçirilmesi itibariyle bir ihtişam abidesi olarak dünyada çok önemli bir yer aldı. Bu büyük projenin insanlığın alışık olmadığı şekilde denizin altından geçirilmesi ise Marmaray’ı kullanan her insanı gizliden gizliye ürkütüyor. Marmaray’ı kullanan hemen herkesin aklına ‘acaba’ ile başlayan korku senaryolarının gelmesi birçok insanın hala bu dev yapıyı kullanmaya çekinmesi bu korkunun adeta bir yansıması niteliği taşıyor.

SON GELİŞME KORKULARI ARTIRDI

Vatandaşlar tam Marmaray’ın devasa denizin altından geçtiği gerçeğine alışmışken dün yaşanan olay bir anlamda derinlere hapsedilen korkuları yeniden gün yüzüne çıkardı. Marmaray'da sabah saatlerinde yaşanan 'teknik arıza' nedeniyle seferlerin yapılamadığı açıklandı. Olayın ardından vatandaşların çektiği fotoğraflarda vagonun raydan çıktığı görüldü. TCDD'den yapılan açıklamada da, "trenin deray (raydan çıkma) etmesi sonucu aksama yaşandığı" belirtildi. Marmaray seferleri saat 12.00 sıralarında normale döndü.

VİDEO İÇİN TIKLAYINIZ

'TREN DERAY ETTİ'

Olayın ardından Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) Genel Müdürlüğü'nden yapılan açıklamada, Marmaray'da treninin deray (raydan çıkma) etmesi sonucu aksama yaşandığı bildirildi. Genel Müdürlükten yapılan açıklamada, söz konusu teknik arızanın bugün saat 07.58'de meydana geldiği ifade edildi. Açıklamada, "Teknik bir arıza (trenin deray etmesi) nedeniyle Marmaraytren seferlerinde aksama yaşanmıştır. Üsküdar-Kazlıçeşme arasında 08.25,  AyrılıkÇeşmesi-Üsküdar arasında ise 08.50'den itibaren tren seferleri aktarmalı olarak yapılmaktadır." denildi. 

MARMARAY'DA TREN RAYDAN ÇIKTI! / FOTOGALERİ

Yaşanan bu hadiseyi AjansHaber’e değerlendiren İstanbul Üniversitesi Genel Jeoloji Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Doç. Dr. Şamil ŞEN büyük depremlere karşı dahi önlem alınarak yapılan dev projenin Avrupa’daki tünellerde kullanılan ‘gerçek zamanlı takip’ yöntemi ile de izlenmesi gerektiğini söyledi.

Basit bir yöntemle büyük sorunların önüne geçilebileceğini “NASA’da uçakların kanatlarına aletleri yerleştiriyorlar uçarken nasıl bir deformasyon meydana geliyor bunu dahi ölçebiliyorlar. Veya 100 metre boyundaki kimyasal yük taşıyan bir geminin sefer yaparken nasıl bir deformasyona uğradığını gerçek zamanlı ölçebiliyorlar. Biz de aynı uygulamayı bizim için çok önemli olan başta Marmaray olmak üzere tünellerimizde kullanabiliriz.” Şeklinde ifade eden Şen’in AjansHaber’e yaptığı değerlendirme şu şekilde:

BATAKLIĞIN ÜZERİNE YAPILMIŞ EV GİBİ RİSK TAŞIYOR

Bilindiği gibi Marmaray bir tüp geçit. İstanbul Boğazı ise çok genç ve yeni açılmış bir boğazdır. Avrasya Tüneli ise yapı itibarı ile bir tüneldir, deniz altındaki yapının üstünden değil içinden geçiyor ama çok yumuşak alüvyon bir yapının üzerine konulmuş bir tüneldir. Dolayısı ile buralar bataklığın üzerine yapılan evler misali risk taşıyan yapılardır.

BATMA VE KIRILMALAR TÜNEL İÇİN RİSK TAŞIYOR

Bilindiği gibi boğazın iki tarafı da yamaçtır. Bir tarafı Salacak bir tarafı Eminönü olan bu yamaç kayıyor. Bilindiği gibi Beylikdüzü’nde de bir kayma söz konusu bu kaymanın nedeni de yine aynı şekilde buranın yamaç olmasından kaynaklanmaktadır. Denizin içi de tıpkı Beylikdüzü yamacı gibi kaymalar ve kırılmalar göstermektedir. Bu bahsettiğim durumlardan dolayı Marmaray ve Avrasya Tüneli’nde ufak çaplı risklerin olduğu bilinen bir gerçek. Bu kayma ve kırılmalar geçekleştiği zaman hem batırma tüplerde hem de tünelde bazı deformasyonlara neden olabilir.  Ayrıca İstanbul Boğazı faylardan oluşmaktadır. Burada genç ve aktif faylar var.

İLERİDE BÜYÜK SORUNLAR OLUŞTURULMAMASI İÇİN…

Yukarda bahsettiğim sorunların ilerde büyük sıkıntılar doğurmaması açısından bu yapıların gerçek zamanlı takip edilmesi lazımdır. Burada bir deformasyon var mı ve ya meydana gelen deformasyonlar ne durumda bunların gerçek zamanlı izlenmesi gerekmektedir.

TÜNELLERİN GERÇEK ZAMANLI İZLENMESİ LAZIM!

Avrupa’da yapılan küçük sondaj işlerinde olsun daha büyük petrol arama işlerinde olsun gerçek zamanlı takip sistemi şart koşuluyor. Yapılan sondajlar kaynak sularına zarar veriyor mu ? Bu çalışmalar ne kadar gürültüye ne kadar kirliliğe yol açıyor? Bunların izlenmesi için Avrupa Birliği gerçek zamanlı takibi şart koşuyor. Bu şekilde küçük işler de dahi her adımı gerçek zamanlı takip imkanı var bunun için geliştirilmiş teknolojiler de söz konusu. Marmaray Tüp Geçiti ve Avrasya Tüneli için de ‘gerçek zamanlı takip’ yapılmalıdır. Meydana gelen son vaka da bunun gerekliliğini gözler önüne sermektedir.

UÇAKLARIN KANATLARINA BİLE UYGULANAN YÖNTEMİ MARMARAY’A UYGULAMAK ZOR DEĞİL

NASA’da uçakların kanatlarına aletleri yerleştiriyorlar uçarken nasıl bir deformasyon meydana geliyor bunu dahi ölçebiliyorlar. Veya 100 metre boyundaki kimyasal yük taşıyan bir geminin sefer yaparken nasıl bir deformasyona uğradığını gerçek zamanlı ölçebiliyorlar. Biz de aynı uygulamayı bizim için çok önemli olan başta Marmaray olmak üzere tünellerimizde kullanabiliriz. Hâlihazırda Bu uygulamayı tünellerimize uygulamak için de bizim çalışmalarımız mevcut.

ÇOK BÜYÜK DEPREMLER İÇİN ÖNLEM ALINMIŞ AMA…

Marmaray’da şuanda alınan önlem sadece bir deprem olursa halk nasıl tahliye edilir? Olası sorunlar nasıl aşılır bunu engellemek üzerine çalışmalar yapmışlar. Herhangi bir ‘gerçek zamanlı izleme’ yöntemi maalesef kullanmamışlar. Avrupa’daki veya Asya’daki büyük tünellerde bu yöntem kullanılıyor. Sadece tünelin değil rayların dahi güvenliği için gerçek zamanlı takip sistemi kurulabiliyor. Bu yöntemle rayların kam milimetre oynadığını dahi görebiliyorsunuz. Dün yaşadığımız o üzücü olay da yine bu sistemin eksikliğinden kaynaklanmaktadır.  Bunun biran önce yapılması gerektiğini ve büyük bir eksiklik olduğunu da duyurmamız lazım.

MARMARAY'DA SEFERLER DURDU

YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haberlerin tüm hakları AjansHaber’e aittir. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz. AjansHaber tarafından üretilen haberlerin kaynak gösterilmeden kullanılması, 5846 Sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu’nun 36 ve 37. maddesine aykırıdır ve suç teşkil etmektedir. Ayrıca internet ortamında yapılan yayınların düzenlenmesi ile ilgili olarak 4 Mayıs 2007 tarihinde kabul edilen 5651 sayılı internet yasasına göre de bu durum cezai işlem gerektirmektedir.

Yorumlar