Araç sahiplerine kötü haber ‘Lastik Fiyatları’ zamlanıyor!

Resmi Gazete'de 7 Eylül tarihinde yayınlanarak yürürlüğe giren İthalat Rejimi Kararına Ek Karar ile özellikle yurt dışından ithal edilen lastikler için fiyat artışının önü açıldı.

Bakanlar kurulu tarafından araç lastiklerine konan yüzde 21,8’lik gümrük vergisi ağır ticari araçlardan Fransa’yı tek tedarikçi yapmanın yanı sıra binek araç lastik fiyatlarında meydana gelecek olan artışında önünü açtı. 7 Eylül tarihinde Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe giren İthalat Rejimi Kararına Ek Kararı’nın yasalaşması özellikle Japonya’dan ithalat yapan lastik markalarını etkiledi. Yürürlüğe giren kararnameyle,  bazı ülkeler istisna tutulmak koşulu ile araç, sanayi, tarım ve orman, motosiklet ve bisiklet dış lastiği ithalatına ilave yüzde 21.8 oranında gümrük vergisi uygulanmaya başlandı.

ÇİN İTALATININ ÖNÜNÜ KESİLECEK

Yurt dışından lastik ithalatı ile ilgili gümrük vergisi artışının amacının ilk etapta Çin’den ithal edilen lastiklerin önüne geçmek olmasına rağmen, karardan Türkiye’de yatırımları olan lastik firmalarının olumsuz etkileneceği belirtiliyor. İlk bakışta yerli üreticileri, ithal ucuz lastiklere karşı ‘korumak’ olduğunun  altı çizilse de Türkiye’de üretim yapanların da bulunduğu, Brisa, Continental, GoodYear, Hankook, Michelin ve Pirelli markalarının oluşturduğu Lastik Üreticileri Derneği (Lasid) bu kararı ‘rahatsız edici’ olarak tanımladığı edinilen bilgiler arasında. Çin’den ithalat yapan firmalar, regülasyona uyan ucuz lastiklerin pazarı terbiye ettiğini ve bu gelişmenin ‘rekabet hukukuna aykırı’ olduğunu savunuyorlar. Bu yılın mayıs ayında yayınlanan bir başka kararname ile, kilogram fiyatı 5 dolardan düşük olan lastiklerin, 5 dolar üzerinden vergilendirilmesi kararı alınmıştı. Aynı tarihlerde Çin’den ithal edilen ürünler için anti damping soruşturmasına da başlanmıştı.

SİPARİŞ VERENLER MAĞDUR OLDU

Lastik ithalatı ile ilgili yürürlüğe giren kararın yayınlanma ve yürürlüğe girme tarihi nedeniyle bir çok ithalatçı firmanın mağdur olduğu bildirildi. Kararın yürürlüğe girmesiyle özellikle Japonya, Çin ve diğer gümrüğe tabi ülkelerden lastik sipariş eden veya sipariş etmiş oldukları lastikleri henüz gümrüklerden çekmemiş olan ithalatçıların zarar etmelerine neden olduğu söylendi.  AB ve EFTA üyesi ülkeler olan;
 İsrail, Bosna Hersek, Makedonya, Mısır, Fas, Batı Şeria ve Gazze Şeridi, Gürcistan, Arnavutluk, Ürdün, Şili, Sırbistan, Karadağ, Kosova, Mauritius, Güney Kore ve Malezya menşeli lastikler haricindeki diğer ülkelerden yapılan araç dış lastiği ithalatından ek yüzde 21,8 gümrük vergisi alınıyor.

 

AĞIR TİCARİ ARAÇLAR ETKİLENECEK

Yurtdışından ithal edilen lastiklere uygulancak olan kararın ilk etapta Çin'den alınan lastikleri etkileyeceği söylense de gerçekte Japon markalarını kötü etkileyeceği ve Japon markalarını en fazla kullanan taşıtların iş makineleri olduğu düşünüldüğünde de en büyük olumsuzluk etkiyi ağır ticari araçların göreceği düşünülüyor. 

FiYAT ZAMMI ARAÇ FİYATLARINA DA YANSIYACAK

Dünyaca ünlü ve Türkiye' de üretim yapan firmalardan; Pirelli, Goodyear, Bridgestone gibi firmaların yer aldığı Lasid' in; alınan bu kararı " rahatsız edici " şeklinde tanımladıkları aktarıldı. Üyeler bakımından en çok Brisa lastik markasınını ilgilendiren bu kararın yerinde olmadığını vurguyan Lasid Genel Sekreteri'nin, en yakın süre içerisinde görüşlerini ilgili birimlere aktaracaklarını ifade etti. Lasid Genel Sekreteri; yaptığı açıklama kapsamında uygulanacak olan bu kararın araçların başlangıç fiyatlarını da yukarı çekeceğine ve ekstra bir külfet oluşturacağını ifade ettiği öğrenildi.

Yorumlar