İşte dünyanın en büyük uçak kazası! Tam 583 kişi..

İspanya'nın Tenerife Adasında bulunan Los Rodeos Havalimanı'nda iki Boeing 747 uçağının yerde çarpışması sonucunda dünyanın en büyük uçak kazası gerçekleşmiş oldu. Bu feci kazada tam 583 kişi can verdi.

Bu vahim kaza 27 Mart 1977'de  İspanya'nın Tenerife Adasında bulunan Los Rodeos Havalimanı'nda gerçekleşti. O gün Santa Cruz'da hava trafiği o allak bullak olmuştu. Komşu ada olan gran canaria adasındaki Las Palmas havaalanında kanarya özgürlük hareketi adlı terör örgütü bomba patlatmış ve tüm uçaklar tek pistli, o küçük Santa Cruz havaalanına yönlendirilmişti.

Santa Cruz'a o gün biri Klm havayollarına, diğeri Pan Am'a ait iki adet boeing 747 jumbo jet inmişti. Park alanları, taksi yolları uçaklarla doluydu ve bu uçakların hepsi asıl inmesi gereken havaalanı olan Las Palmas havaalanının açılmasını bekliyorlardı.

VOLKAN BACASINDAN ÇIKAN SİS GÖRÜŞ MESAFESİNİ DÜŞÜRDÜ

Santa Cruz adasındaki volkan faliyet halindeydi. Volkan bacasından çıkan sis havaalanında görüş mesefasini 500 metrenin altına düşürmüştü. Öyle ki kule görevlileri pisti sisten göremiyorlardı. Uçaklar yolcularını bekleme salonlarına indiremiyorlardı çünkü yeterince merdiven arabası yoktu. Kulenin üç adet radyo frekansından sadece biri çalışıyordu.

Klm pilotu hollanda'da meşhur bir pilottu. O gün Santa Cruz'da beklerken o boş vakitte yakıt doldurarak zaman kazanmak istedi ve yakıt tankını çağırıp depoları fulledi. Pan Am uçağı yol tıkalı olduğu için mecburen Klm'nin yakıtı dolana kadar onun arkasında beklemek zorunda kaldı. O ara Klm merdiven bulup yolcularını bekleme salonuna gönderdi.

BEKLENEN HABER GELDİ, HAVAALINI AÇILDI

Bir süre sonra beklenen haber geldi. Las Palmas havaalanı açılmıştı ve artık bu iki jumbo jet de bir an önce Las Palmas'a gitmek isteyen sabırsız yolcularıyla yola çıkabilirdi. Kule önce Klm'ye pistin sonuna kadar gidip dönmesini ve pist başında hazırda beklemesini söyledi. Klm yola çıktı, pistin sonuna kadar gitti, 180 derece dönüş yapıp park frenini çekti ve beklemeye başladı.

Kule o sırada Pan Am'a piste girip üçüncü yan yoldan kenara dönmesini istedi. Pan am 3. yol olan c3 yoluna dönecek, klm kalkış yapacak ve sonra Pan am pist başına gidip kalkışını yapacaktı. Fakat Pan Am 3. yola geldiğinde oradan dönemeyeceğini açıkladı. Zira 145 derecelik dar bir dönüştü. Pek 747 tipi bir uçağın dönebileceği cinsten değildi. Kuleye durumu anlattı. Kule pistten devam edip bu sefer 4. yola gitmesini söyledi. O ara sis o kadar artmıştı ki pistteki iki uçak birbirini göremüyordu. Hatta kuledeki kişiler de pisti göremiyordu ve radar olmadığı için uçakların tam olarak nerede olduklarını bilmiyordu.

İKİ UÇAK BİRBİRİNE GİRDİ

Klm pilotu sabırsızdı. Çünkü bir kaç saate sisten dolayı uçuşların tümden iptal edileceğinden korkuyordu ve bir an önce las palmas'a gitmek istiyordu. Klm yardımcı pilotu kuleyle konuştu, kule oldukları yerde beklemesini söyledi. Sadece tek frekans olduğu için sesler çok cızırtılıydı ve karışıyordu. Klm kaptan pilotu sinirlendi ve throtlea yüklendi. Yardımcı pilot izin almadıklarını söylediyse de kaptan pilot dinlemedi. O ara pan am uçağı da sağa dönüş yapmak üzereydi. Birbirlerine 500 metre mesafe kala her iki uçak diğerinin ışıklarını gördü. pan am'da pistten kaçmak için tam gaz verdi. Kml 300 km hızla havalanıp pan am'ın üzerinden geçmek için burnunu dikti, kuyruğu yere vurdu ama havalandı. Fakat pan am'ın üzerinden sıyrılamadı.

KAZA SONUCU TAM 583 KİŞİ HAYATINI KAYBETTİ

Tam ortadan Pan Am'ı biçti. Klm'nin yakıtı full olduğu için patlamanın etkisiyle klm'nin bütün yolcu ve mürettebatı öldü. Pan Am'dan ise 78 kişi kendini dışarı atabildi. Fakat dışarı çıkanların 9 tanesi de hala tam gaz çalışır durumda olan motorların içerisine kapılıp feci şekilde parçalandı.

 Kazanın simülasyonunu buradan izleyebilirsiniz;

Yorumlar