İlk Otobüsler
Önceliğin Suriçi ve Beyoğlu’na verilmesi kaydıyla kentiçi ulaşımına yetecek ölçüde kapsamlı bir filonun kurulması düşüncesi kabul gördü ve Tramvay İdaresi tarafından yurtdışından deneme amaçlı birkaç otobüs satın alınarak, bu araçların özelikle tramvay işletilemeyen güzergâhlarda çalıştırılması planlandı.
1927 senesinde İstanbul Tramvay Şirketi’nin aldığı bir kararla, aynı yılın ilkbaharında dışarıdan 4 adet Renault-Scémia marka otobüs getirtildi. Satın alınan Renaultlar şehrin tramvay işlemeyen aksları üzerinde sefer yapacak, böylece raylı sistem ağı zaman içinde yeterli miktarda lâstik tekerlekli otobüs şebekesiyle harmanlanarak güçlendirilecekti.
Seferler Başladı
Her biri 22 kişilik oturma yerine sahip olan Renultların toplam yolcu taşıma kapasitesi 28 kişiydi. Arkaları açık sahanlıklı olarak dizayn edilen arabalar 5 ay boyunca Eminönü-Beyazıd-Aksaray arasında tecrübe sürüşleri yaptırılarak denendikten sonra, kent içinde çalıştırılmalarında herhangi bir mahzur olmayacağı görüldü. Otobüslerden üçü 21 Ekim 1927 sabahından itibaren 5 kuruşluk bilet ücreti karşılığında “Beyazıd Meydanı-Bakırcılar-Fuatpaşa-Mercan-Fincancılar-Sultanhamam-Eminönü Eski Postane” arasında sefere başladı. Bu servis, İstanbul’un ilk belediye otobüs hattıydı.
Güzergâhın bu şekilde seçilmesinin sebebi, Beyazıd’dan Bahçekapı, Eminönü, Köprü tarafına inecek yolcuların Çemberlitaş, Sultanahmet, Gülhane, Sirkeci aksını uzun uzadıya dolanmaları yerine, oldukça dik bir profile sahip olan Mercan yokuşu-Sultanhamam alternatif aksı üzerinden kestirmeden çarşı içi ve iskelelerle buluşmalarını sağlamaktı.
Sabit Durak Uygulaması Başladı
Kısa bir süre sonra “Beyazıd-Eminönü” otobüs hattı “Beyazıd-Eminönü-Karaköy-Perşembepazarı-Şişhane-Taksim” şeklinde bir kez daha uzatıldı. Servislerin başlamasıyla birlikte bir yenilik de uygulamaya konuldu: Otobüsler artık istenilen her yerde durmak yerine sarı dikdörtgen levhalarla belirlenen ‘sabit durak yerleri’nde yolcu indirip bindireceklerdi. Servise verilen 4 otobüs, 15 dakikada bir her iki uçtan aynı anda hareket etmekteydi.
İlk Otobüs Kazası
Takvimler 26 Ocak 1928 Perşembe gününü gösterirken, kentte çok üzücü bir gelişme yaşandı ve İstanbul Tramvay İdaresi otobüslerinin ilk kazası meydana geldi. Haber ertesi gün gazetelerde şu cümlelerle haber oldu.