İkinci elde devrim gibi karar! Satışlarda neler değişecek?

Gümrük ve Ticaret Bakanlığı'nın ikinci el otomobil satışına ilişkin çalışması içinde devrim gibi değişiklikleri barındırıyor.

Gümrük ve Ticaret Bakanlığı tarafından hazırlanan ve geçtiğimiz hafta basında yer alan ‘İkinci El Motorlu Kara Taşıtlarının Ticareti Hakkında Yönetmelik Taslağı’ otomotiv sektörü tarafından ‘devrim’ olarak nitelendirildi.

Düzenleme ilgili kurum ve kuruluşlardan gelen görüşlerin değerlendirilmesinin ardından en kısa sürede yayımlanmak üzere Başbakanlığa gönderilecek. Taslağa göre ikinci el taşıt ticaretinin yalnızca bu işle ilgilenen tacirler ile esnaf ve sanatkârlar tarafından yapılması hedefleniyor. Böylece kayıt dışı araç alışverişlerinin önüne geçilerek vergi kayıpları minimum seviyeye indirilecek.

Bu konuyu Ankara Otomobilcileri Derneği Başkanı (ANADER) İlkay Kalkan AjansHaber'e şöyle değerlendirdi:

“TASLAĞIN ARTI VE EKSİLERİNİ KONUŞTUK”

Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ikinci el araçlarla ilgili bu tasarıyı hazırlarken bizlerde içeriği hakkında taleplerimizi önerilerimiz paylaşmak istedik. Bakanlığa konuyla ilgili görüş ve taleplerimizi dosyalar haline ulaştırdık. Tamamlanan taslak geçtiğimiz günlerde bakanlık tarafından bizlerle de paylaşıldı. Biz de yine arkadaşlarımızla oturduk ve taslağın eksilerini ve artılarını konuştuk.

AYAKÜSTÜ UYARISI

Taslakta öne çıkan maddelerden ilki bir kişi yılda 3 tane araçtan fazla araç alamayacak diyor. Eğer 4. Bir araç alınacak olursa bu aracın satışı üç yıl yapılamayacak. Diğer dikkat çeken madde ise geçimini ikinci el araç satışından yapanların belgelendirilmesi ile ilgili olan maddedir. Biz başından beri böyle bir uyarlamanın hayata geçirilmesini istiyorduk. Bizle eğer geçimimizi tamamen bu işten kazanıyorsak bir ayrıcalığımız olsun istiyorduk. Bu madde buna imkan sağlayacaktır. Biz de müşterilerimize hep aynı şeyi tavsiye ediyoruz. Eğer herhangi bir sorunla karşılaşınca bir muhatap bulmak istiyorsanız ikinci el araç satış işini ayaküstü yapanlardan değil de bizim gibi bu işi meslek edinmiş kişilerden yapın diyoruz.

İKİNCİ ELDE VATANDAŞA SATIŞ KISITLAMASI

Esasında yıl içinde 3 araçtan fazla satış konusunda getirilen kısıtlamalar var. 3-4 araç alanlar da var. Zaten bu işi ticari olarak yapanlar vergiye tabii tutularak geriye dönük ceza aldılar. Normal müşteri bana göre 3 tane de 4 tane de alabilir. Bunu seven insanlar var. Bu ticaretin önünün kesilmesi lazım. Bu şekilde de kişi başkası adına almış olacak.

KİLOMETRE GARANTİSİ KİME YARAYACAK?

10 yaşa kadar 200 bin kilometre garanti uygulaması ise bizi etkiler. Bizler esasında küçük esnafız. Zaten ticaretimizi düzgün yapmaya çalışıyoruz. Bu garanti işi büyük bayilerin işine yarar. Büyük bayiler çeşitli firmalarla anlaşarak üzerlerindeki yükümlülükleri atıyorlar, araba başına anlaşıyorlar. Müşteri sorun çıktığı zaman da zorluklarla karşılaşıyor. Biz zaten aracı satarken müşterimize bunu söylüyoruz.

Bir sıkıntı da ekspertiz raporunu kimin vereceği. Bunun maliyetinin ne olacağı da bilinmiyor. Bunları da iyi görmek lazım. Araba işinde kar marjı çok iyi değil.

SEKTÖRÜ NE GİBİ SIKINTILAR BEKLİYOR?

Bir sıkıntı da ekspertiz raporunu kimin vereceği. Bunun maliyetinin ne olacağı da bilinmiyor. Bunları da iyi görmek lazım. Araba işinde kar marjı çok iyi değil. Tramerle ilgili de sıkıntılarımız var. Hasar kaydı iki ay sonra geliyor biz müşteriye de mahcup oluyoruz. Biz mesleğimizle ilgili eksikleri gidereceğiz. Bunun bakanlıktan yetkililere de aktaracağız.

10 yaş garanti olayı, 200 bin kilometre olayı da bizi zorlar. Biz bunları söyleyeceğiz. Zaruri bir sorun çıkarsa satışlarda biz bunu çözmeye çalışıyoruz zaten.

“BELGE VERİLSİN”

 Yıl içinde 3 araç sınırlarması getirildiğinde devlet zaten bunu cezalandırıyordu. Vergiye bağlıyordu. Tabii ki bir belge verilsin ve bizim işimizi yaptığımız sabit olsun. Bunlar bizim lehimize. Belirli kurallar içinde müşteriye daha iyi hizmetle ticaretimizi sürdüreceğiz.

YENİ ARAÇ TAHSİSİ

Araç arızasında yeni araç tahsis etmek deniyor, bunu her satıcı yapamaz. Bunları zaten bakanlıkla görüşeceğiz. Bu bize yara verir. Sıfır arabanın bile bir garantisi var ama hasar, arıza meydana gelebiliyor.

YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haberlerin tüm hakları AjansHaber’e aittir. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz. AjansHaber tarafından üretilen haberlerin kaynak gösterilmeden kullanılması, 5846 Sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu’nun 36 ve 37. maddesine aykırıdır ve suç teşkil etmektedir. Ayrıca internet ortamında yapılan yayınların düzenlenmesi ile ilgili olarak 4 Mayıs 2007 tarihinde kabul edilen 5651 sayılı internet yasasına göre de bu durum cezai işlem gerektirmektedir.

Yorumlar