F-4 ve Skorsky kazaları Meclis'e taşındı
22 yılda 117 şehit verdiğimiz kazaları CHP Meclis gündemine taşıdı. Önergede, F-4 uçakları gibi Skorsky helikopterlerinin de güvenilirliğinin tartışmalı olduğuna dikkat çekildi. Siyasetin gündemine aldığı konuyu askeri uzmanlar nasıl değerlendiriyor?
Fatih ÖZKANOĞLU / AjansHaber
Türk Hava Kuvvetleri’nde kullanılan Fantom F-4 Tipi uçaklarla Skorsky tipi helikopterlerin birçok kazaya karışması ve yüzü aşkın tecrübeli pilotumuzun şehit düşmesi Meclis gündemine taşındı. CHP tarafından verilen soru önergesinde “Skorsky S-70 tipi askerî helikopterlerimizin birçok kazaya uğraması, bu helikopterler konusunda soru işaretlerinin oluşmasına neden olduğu” vurgulandı. Emekli Tümgeneral Armağan Kuloğlu, art arda meydana gelen kazalarla ilgili olasılıkları AjansHaber’e değerlendirdmelerde bulundu.
24 Şubat’ta Malatya’da akşam saatlerinde meydana gelen uçak kazası Türkiye’nin gündemine bomba gibi düşmüştü. Kamuoyunda Fantom F-4 tipi uçakların halen kullanılmasına yönelik büyük bir tepki dinmemişken 5 Mart’tta bir kaza haberi Konya’dan geldi. F4 Fantom tipi askeri uçak düşmesi sonucu 2 pilotumuz şehit düştü. 1995’ten itibaren meydana gelen 13 F4 kazasında 14 pilot şehit düştü.
Son 22 yılda yaşanan 19 ayrı Skorsky tipi helikopter kazasında ise 103 asker şehit oldu, 32 asker de yaralandı. ABD yapımı Skorsky tipi helikopterlerin bu derece fazla kazaya uğraması nedeniyle Meclis Araştırma önergesi verildi.
Emekli Tümgeneral Armağan Kuloğlu, art arda meydana gelen kazalardaki komplo teorilerini eleştirdi. Kuloğlu, uçak ve helikopterlerin düşmesinin ‘dışarıdan müdahale’ ya da ‘hatalı üretim’ olarak değerlendirilmesini doğru bulmadığını belirterek şöyle konuştu:
“SKORSKY’LER TÜMDEN HATALI KABUL ETMEK MÜMKÜN DEĞİL”
Bir helikopter veya savaş uçağı çok düşüyor diye bu, uçakların hatalı olduğu anlamını taşımaz. Bu gibi hadiselerde kaza kırım raporlarına bakmak lazım. Kaza kırım raporları doğruya yakın, hassasiyetle hazırlanır. Kaza kırım raporlarına da bakıldığında kazaların çoğu meteorolojik şartlar, görüş şartları, görevin zorluk derecesi, Türkiye’nin coğrafik özellikleri ve pilotaj hatalarından kaynaklandığı görülmektedir. Dolayısıyla F-4’ler, Skorsky’ler çok düşüyor diye bunları tümden hatalı kabul etmek mümkün değil.
“TEKNİK HATA YOK DENECEK KADAR AZDIR”
Skorsky tipi helikopterler Amerika’da oldukça fazla kullanılıyor. Onlardaki kazalara baktığınızda teknik hatadan kaynaklanan kaza sayısı, yok denecek kadar azdır. Dolayısıyla verilen önerge, F-4’ler çok düşüyor, acaba başka bir şey var mı? Diye düşünülmüş, daha sonra da bakmışlar ki Skorsky’ler de çok düşmüş, acaba bunlar da mı bir şeyler var? İhtimalinden hareketle oluşturulmuş. Cevabi yazı olarak kendisine kaza kırım sonuçları kendisine bildirilecek ve dolayısıyla helikopterlerin teknik bir hatadan dolayı değil de meteorolojik, coğrafi, pilotaj hatalar nedeniyle gerçekleştiği ortaya çıkacak. Helikopter ve uçakların, diğer araçlara nazaran bakım ve onarımları ve periyodik kontrolleri daha hassas bir süreçten geçer. Teknik eksikliğe meydan vermeyecek ölçüde çalışmalar sürdürülür.
CHP'Lİ VEKİL SORU ÖNERGESİ VERDİ CHP Aydın milletvekili Metin Lütfü Baydar ve 26 CHP milletvekilinin önergesinde ‘’ TSK’ya ait Skorsky helikopterlerin kaza ve kırım, zorunlu iniş ve vurulma nedeniyle kazalar geçirdiği, bu kazalarda çok sayda askerimizin şehit olup, yaralandığı bilinmektedir. Skorsky S-70 tipi askerî helikopterlerimizin birçok kazaya uğraması, bu helikopterler konusunda soru işaretlerinin oluşmasına neden olmuştur’’ denildi. Skorsky kazaları 10 Ağustos 1993’de başladı. Tunceli bölgesinde görev uçuşu yapan Jandarma’ya ait Skorsky-70 helikopteri yüksek gerilim hattına takıldı, 3 subay şehit oldu.
Daha sonraki kazalar da şöyle: 12 Ocak 1995’de Diyarbakır bölgesinde görev uçuşu yapan Jandarma Genel Komutanlığı’na ait bir S-70 helikopteri düştü. Kazada 6 asker şehit oldu. 15 Şubat 1996’da Marmaris’te SAT komandolarına tatbikat desteğini sağlayan Skorsky denize düştü. Helikopterde bulunan 6 SAT komandosu hayatını kaybederken, 9 komando yaralandı. 12 Kasım 1996’da Van’ın Gevaş ilçesinde görev uçuşu yapan Skorsky, yüksek gerilim hattına takıldı. Kazada pilotlar dahil 10 asker şehit oldu. 14 Eylül 1997’de Van’da Skorsky helikopter yüksek gerilim hattına takılarak düştü. Olayda pilotlar dahil 6 asker şehit oldu. 27 Kasım 1998’de Hakkari bölgesinde görev uçuşu yapan Skorsky’e teröristler tarafından ateş açıldı. Helikopter düştü ve 15 asker şehit oldu. 4 Kasım 2002’de bir Skorsky Sapanca gölüne düştü. Olayda 2 asker şehit olurken 2 asker yaralı olarak kurtarıldı. 19 Şubat 2004’de Bingöl’de Skorsky düştü, 5 asker şehit oldu. 16 Ekim 2008’deki kaza da Hakkari’de yaşandı bir asker şehit oldu. 10 Haziran 2010’da ise Skorsky Tokat’ta düştü. Kazada pilotlar dahil 3 asker şehit oldu.16 Mart 2012’de Afganistan’da görev yapan Skorsky düştü. Kazada pilotlar dahil 12 Türk askeri asker şehit oldu. 22 Temmuz 2012’de Hakkari’deki Skorsky kazasında da 5 asker şehit oldu, 7 asker yaralandı. 10 Kasım 2012’de Siirt’te Skorsky düştü, 17 asker şehit oldu. 17 Aralık 2013’de de Ankara’da Skorsky düştü, 4 asker şehit oldu. 13 Ekim 2014’de Sikorsky tipi helikopter Kartepe’de düştü, 4 asker şehit oldu.
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haberlerin tüm hakları AjansHaber’e aittir. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz. AjansHaber tarafından üretilen haberlerin kaynak gösterilmeden kullanılması, 5846 Sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu’nun 36 ve 37. maddesine aykırıdır ve suç teşkil etmektedir. Ayrıca internet ortamında yapılan yayınların düzenlenmesi ile ilgili olarak 4 Mayıs 2007 tarihinde kabul edilen 5651 sayılı internet yasasına göre de bu durum cezai işlem gerektirmektedir.
Türk Hava Kuvvetleri’nde kullanılan Fantom F-4 Tipi uçaklarla Skorsky tipi helikopterlerin birçok kazaya karışması ve yüzü aşkın tecrübeli pilotumuzun şehit düşmesi Meclis gündemine taşındı. CHP tarafından verilen soru önergesinde “Skorsky S-70 tipi askerî helikopterlerimizin birçok kazaya uğraması, bu helikopterler konusunda soru işaretlerinin oluşmasına neden olduğu” vurgulandı. Emekli Tümgeneral Armağan Kuloğlu, art arda meydana gelen kazalarla ilgili olasılıkları AjansHaber’e değerlendirdmelerde bulundu.
24 Şubat’ta Malatya’da akşam saatlerinde meydana gelen uçak kazası Türkiye’nin gündemine bomba gibi düşmüştü. Kamuoyunda Fantom F-4 tipi uçakların halen kullanılmasına yönelik büyük bir tepki dinmemişken 5 Mart’tta bir kaza haberi Konya’dan geldi. F4 Fantom tipi askeri uçak düşmesi sonucu 2 pilotumuz şehit düştü. 1995’ten itibaren meydana gelen 13 F4 kazasında 14 pilot şehit düştü.
Son 22 yılda yaşanan 19 ayrı Skorsky tipi helikopter kazasında ise 103 asker şehit oldu, 32 asker de yaralandı. ABD yapımı Skorsky tipi helikopterlerin bu derece fazla kazaya uğraması nedeniyle Meclis Araştırma önergesi verildi.
Emekli Tümgeneral Armağan Kuloğlu, art arda meydana gelen kazalardaki komplo teorilerini eleştirdi. Kuloğlu, uçak ve helikopterlerin düşmesinin ‘dışarıdan müdahale’ ya da ‘hatalı üretim’ olarak değerlendirilmesini doğru bulmadığını belirterek şöyle konuştu:
“SKORSKY’LER TÜMDEN HATALI KABUL ETMEK MÜMKÜN DEĞİL”
Bir helikopter veya savaş uçağı çok düşüyor diye bu, uçakların hatalı olduğu anlamını taşımaz. Bu gibi hadiselerde kaza kırım raporlarına bakmak lazım. Kaza kırım raporları doğruya yakın, hassasiyetle hazırlanır. Kaza kırım raporlarına da bakıldığında kazaların çoğu meteorolojik şartlar, görüş şartları, görevin zorluk derecesi, Türkiye’nin coğrafik özellikleri ve pilotaj hatalarından kaynaklandığı görülmektedir. Dolayısıyla F-4’ler, Skorsky’ler çok düşüyor diye bunları tümden hatalı kabul etmek mümkün değil.
“TEKNİK HATA YOK DENECEK KADAR AZDIR”
Skorsky tipi helikopterler Amerika’da oldukça fazla kullanılıyor. Onlardaki kazalara baktığınızda teknik hatadan kaynaklanan kaza sayısı, yok denecek kadar azdır. Dolayısıyla verilen önerge, F-4’ler çok düşüyor, acaba başka bir şey var mı? Diye düşünülmüş, daha sonra da bakmışlar ki Skorsky’ler de çok düşmüş, acaba bunlar da mı bir şeyler var? İhtimalinden hareketle oluşturulmuş. Cevabi yazı olarak kendisine kaza kırım sonuçları kendisine bildirilecek ve dolayısıyla helikopterlerin teknik bir hatadan dolayı değil de meteorolojik, coğrafi, pilotaj hatalar nedeniyle gerçekleştiği ortaya çıkacak. Helikopter ve uçakların, diğer araçlara nazaran bakım ve onarımları ve periyodik kontrolleri daha hassas bir süreçten geçer. Teknik eksikliğe meydan vermeyecek ölçüde çalışmalar sürdürülür.
CHP'Lİ VEKİL SORU ÖNERGESİ VERDİ CHP Aydın milletvekili Metin Lütfü Baydar ve 26 CHP milletvekilinin önergesinde ‘’ TSK’ya ait Skorsky helikopterlerin kaza ve kırım, zorunlu iniş ve vurulma nedeniyle kazalar geçirdiği, bu kazalarda çok sayda askerimizin şehit olup, yaralandığı bilinmektedir. Skorsky S-70 tipi askerî helikopterlerimizin birçok kazaya uğraması, bu helikopterler konusunda soru işaretlerinin oluşmasına neden olmuştur’’ denildi. Skorsky kazaları 10 Ağustos 1993’de başladı. Tunceli bölgesinde görev uçuşu yapan Jandarma’ya ait Skorsky-70 helikopteri yüksek gerilim hattına takıldı, 3 subay şehit oldu.
Daha sonraki kazalar da şöyle: 12 Ocak 1995’de Diyarbakır bölgesinde görev uçuşu yapan Jandarma Genel Komutanlığı’na ait bir S-70 helikopteri düştü. Kazada 6 asker şehit oldu. 15 Şubat 1996’da Marmaris’te SAT komandolarına tatbikat desteğini sağlayan Skorsky denize düştü. Helikopterde bulunan 6 SAT komandosu hayatını kaybederken, 9 komando yaralandı. 12 Kasım 1996’da Van’ın Gevaş ilçesinde görev uçuşu yapan Skorsky, yüksek gerilim hattına takıldı. Kazada pilotlar dahil 10 asker şehit oldu. 14 Eylül 1997’de Van’da Skorsky helikopter yüksek gerilim hattına takılarak düştü. Olayda pilotlar dahil 6 asker şehit oldu. 27 Kasım 1998’de Hakkari bölgesinde görev uçuşu yapan Skorsky’e teröristler tarafından ateş açıldı. Helikopter düştü ve 15 asker şehit oldu. 4 Kasım 2002’de bir Skorsky Sapanca gölüne düştü. Olayda 2 asker şehit olurken 2 asker yaralı olarak kurtarıldı. 19 Şubat 2004’de Bingöl’de Skorsky düştü, 5 asker şehit oldu. 16 Ekim 2008’deki kaza da Hakkari’de yaşandı bir asker şehit oldu. 10 Haziran 2010’da ise Skorsky Tokat’ta düştü. Kazada pilotlar dahil 3 asker şehit oldu.16 Mart 2012’de Afganistan’da görev yapan Skorsky düştü. Kazada pilotlar dahil 12 Türk askeri asker şehit oldu. 22 Temmuz 2012’de Hakkari’deki Skorsky kazasında da 5 asker şehit oldu, 7 asker yaralandı. 10 Kasım 2012’de Siirt’te Skorsky düştü, 17 asker şehit oldu. 17 Aralık 2013’de de Ankara’da Skorsky düştü, 4 asker şehit oldu. 13 Ekim 2014’de Sikorsky tipi helikopter Kartepe’de düştü, 4 asker şehit oldu.
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haberlerin tüm hakları AjansHaber’e aittir. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz. AjansHaber tarafından üretilen haberlerin kaynak gösterilmeden kullanılması, 5846 Sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu’nun 36 ve 37. maddesine aykırıdır ve suç teşkil etmektedir. Ayrıca internet ortamında yapılan yayınların düzenlenmesi ile ilgili olarak 4 Mayıs 2007 tarihinde kabul edilen 5651 sayılı internet yasasına göre de bu durum cezai işlem gerektirmektedir.
Yorumlar