Çocuk programlarında 'abur cubur' reklamına yasak

Daha önce çocukların sağlığını tehlikeye atıcı gıdalar okullarda yasaklanmıştı. Yeni yayınlanan yönetmeliğe göre artık çocuk programlarında abur cubur reklamlarına geçit verilmeyecek.

Ticaret Bakanlığı aldığı yeni kararın beraberinde çocuklara yönelik radyo ve televizyon programlarında, "abur cubur" olarak bilinen şeker, çikolata, cips, gofret gibi aşırı tüketimi sağlıksız olan gıda ve içeceklerin reklamının yapılmasını yasakladı.

Resmi Gazete'de, Bakanlığın Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği'nde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliği yayımlandı.

Yönetmelikte daha çok çocuklara yönelik reklamlarda düzeltme yapıldı.

Bundan sonra çocuklar için hazırlanmış olan radyo ve televizyon programlarında ve özellikle çocuklara yönelik diğer her türlü mecrada, Sağlık bakanlığınca hazırlanan gıda ve içecekler listesinde kırmızı kategoride yer alan şeker, çikolata, gofret, enerji içecekleri, meyve suları ve tatlandırıcılı tüm içeceklerle yenilebilir buzlar gibi aşırı tüketildiğinde sağlığı tehlikeye atan gıda ve içeceklerin reklamı yapılmayacak.

REKLAMLARDA AKAR BANT UYGULAMASI

Yetişkinlere yönelik programlarda ise bu ürünlerin reklamının yapılması halinde, televizyonda ekranın alt kısmında izleyiciler tarafından rahatça okunabilir akar ban şeklinde, diğer platformlarda ise platformun yapısına uygu şekilde, içinde düzenli ve dengeli beslenmeyi teşfik edici ifadelerin bulunduğu yazılı veya sözlü uyarılar yer almayaca başlayacak. Ürün gruplarında kullanılacak ifadeleri Sağlık Bakanlığı kendisi belirleyecek.

"Abur cubur" hediyesi yok!

Aşırı tüketildiğinde sağlığı ciddi şekilde etkileyen gıdaların satışını artırmaya yönelik uygulamalar kapsamında, çocuklar hedef alınarak, ürünle birlikte çocukların ilgi alanlarına ve beğenilerine yönelik hediyelerin verilmemesi sağlanacak. Bunun gibi hiçbir pazarlama tekniğine müsama gösterilmeyecek.

Bu yönetmeliğe gıda üreticilerinin uyum sağlayabilmesi amacıyla 30 Haizran 2019'da yürürlüğe girecek. Düzenleme hükümlerine aykırı davrananlar hakkında reklamın veya promosyonun yayınlandığı platforma göre Reklam Kurulu tarafınca 8 bin 546 lira ile 341 bin 921 lira arasında idari para cezası yaptırımı uygulanacak. Şayet ihlalin tekrarı olursa kurul cezayı 10 katına kadar artırabilecek.

Resmi Gazete'de yayımlanan yönetmeliğin, "aynı amaca ya da ihtiyacı karşılamaya yönelik rakip mal veya hizmetlere ilişkin hususların karşılaştırıldığı reklamlarda, rakiplere ait ürün adı, marka, logo, ticaret unvanı, işletme adı veya diğer ayırt edici unsurlara yer verilmeyeceği"'ne ilişkin maddesi bugünden itibaren yürürlükte olacak.

Yorumlar