Üniversiteye girişte sınav modeli değişecek mi?
Üniversiteye girişte yeni sınav sistemi oluşturulması tartışılıyor. Merkezi sistem, öğrencilerin sadece teori olarak test edildiği, pratikte ise yetersiz kaldığı gerekçesiyle eleştiriliyor. Peki uzmanlar nasıl bir sistem öneriyor?
Fatih ÖZKANOĞLU / AjansHaber
Türkiye’de 2010 yılından bu yana devam eden YGS ve LYS sınav sistemlerinin değişip değişmeyeceği tartışılıyor.
Üniversite hayallerine açılan kapı olan YGS-LYS, Türkiye’de 2010 yılından bu yana üniversite adaylarının girdiği merkezi sınav sistemi. Peki merkezi sistem tek başına yeterli mi? Öğrencilerin mağduriyeti söz konusu mu? Teori ve pratiği kapsayacak bir sınav sistemi mümkün mü?
İşte Eğitim Uzmanı Sadık Gültekin’in sınav sistemi tartışmaları hakkında AjansHaber’e yaptığı değerlendirme:
SINAV SİSTEMİ DEĞİŞİYOR MU?
Açık uçlu soru tipi uygulaması, tıp alanında başladı. Üniversite sınav sistemi için böyle bir uygulama söz konusu değil. Bunun olabilmesi için çalışmaların yapılması lazım, analizinin yapılması, sistemin geliştirilmesi lazım. YGS-LYS ikili sınav sistemini kaldırdım, bundan böyle açık uçlu sınav sistemi olacak denilemez, uzun soluklu çalışmalar gerekir.
ÜNİVERSİTELER KENDİ SINAVINI MI YAPACAK?
Üniversitelerin kendi sınavlarını yapması noktasında da belirlenmiş bir sistem yok. Söz konusu sistemlerin temellendirilmesi, hazır hale getirilmesi en az 5-6 yıllık bir çalışma gerektiren bir sürece tabi. Sistemler üzerinde, en iyisini uygulamak adına çalışmalar tabiki yapılıyor.
TEORİ VE PRATİĞE DAYALI SINAV SİSTEMİ!
Üniversitelerin kendi sınavını yaptığı sistem şeklini destekliyorum. Ancak usulsüzlük olması, torpil çarkının döndürülmesi noktasında da kaygılar oluşur. Bu nedenle sınırları keskin hatları belirlenmiş, gayri resmi hiçbir müdahaleye taviz vermeyecek bir sistem oluşturulmalı. YÖK ve ÖSYM tarafından çok sağlam bir denetleme kurulu tesis edilmeli. Ankara’dan merkez sınav yapılıyor, öğrenci sınava giriyor ve aldığı puana karşılık olarak yerleştiriliyor. Gideceği üniversiteyi tanımıyor, gittiği üniversite de öğrenciyi tanımıyor ama bakıyorsunuz puanı yetmiş gelmiş. Peki yetenek olarak o bölüme uygun mu? Bölüm ile alakalı bilgiye sahip mi, konulara vakıf mı? Öğrenci kazandığı puana bakıyor, tercih edebileceği bölümlere bakıyor, hangisi tutarsa tercih ediyor, sonuç açıklanınca da neresi çıkmışsa madem burası çıktı, ben de gideyim diyor.
BÖLÜM TESTİ VE SÖZLÜ MÜLAKAT!
Merkezi sınavın ardından, öğrencinin ilgi duyduğu bölüme bağlı olarak tercih ettiği ilgili üniversitede kendi sınavını yapsın. Bu sınav ile öğrencinin, talep ettiği bölüme olan yeteneği, ne kadar ilgili olduğu ve bölüme ilişkin bilgi düzeyi test edilsin. Tiyatro bölümünü tercih eden öğrencilere, yetenek sınavı yapılsın, mühendislik ise sayısal ağırlıklı bir sınav, Edebiyat ile ilgili bir sınav ise de edebiyata, şiire yönelik bir sınav olsun. Test aşamasından geçen öğrenciler, ilgili bölümün akademisyenlerinden oluşan bir mülakat kurulunda sözlü değerlendirmeye alınsın ve nihai karar verilsin. Böyle bir sistemin artısı daha fazla olur.
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haberlerin tüm hakları AjansHaber’e aittir. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz. AjansHaber tarafından üretilen haberlerin kaynak gösterilmeden kullanılması, 5846 Sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu’nun 36 ve 37. maddesine aykırıdır ve suç teşkil etmektedir. Ayrıca internet ortamında yapılan yayınların düzenlenmesi ile ilgili olarak 4 Mayıs 2007 tarihinde kabul edilen 5651 sayılı internet yasasına göre de bu durum cezai işlem gerektirmektedir.
Türkiye’de 2010 yılından bu yana devam eden YGS ve LYS sınav sistemlerinin değişip değişmeyeceği tartışılıyor.
Üniversite hayallerine açılan kapı olan YGS-LYS, Türkiye’de 2010 yılından bu yana üniversite adaylarının girdiği merkezi sınav sistemi. Peki merkezi sistem tek başına yeterli mi? Öğrencilerin mağduriyeti söz konusu mu? Teori ve pratiği kapsayacak bir sınav sistemi mümkün mü?
İşte Eğitim Uzmanı Sadık Gültekin’in sınav sistemi tartışmaları hakkında AjansHaber’e yaptığı değerlendirme:
SINAV SİSTEMİ DEĞİŞİYOR MU?
Açık uçlu soru tipi uygulaması, tıp alanında başladı. Üniversite sınav sistemi için böyle bir uygulama söz konusu değil. Bunun olabilmesi için çalışmaların yapılması lazım, analizinin yapılması, sistemin geliştirilmesi lazım. YGS-LYS ikili sınav sistemini kaldırdım, bundan böyle açık uçlu sınav sistemi olacak denilemez, uzun soluklu çalışmalar gerekir.
ÜNİVERSİTELER KENDİ SINAVINI MI YAPACAK?
Üniversitelerin kendi sınavlarını yapması noktasında da belirlenmiş bir sistem yok. Söz konusu sistemlerin temellendirilmesi, hazır hale getirilmesi en az 5-6 yıllık bir çalışma gerektiren bir sürece tabi. Sistemler üzerinde, en iyisini uygulamak adına çalışmalar tabiki yapılıyor.
TEORİ VE PRATİĞE DAYALI SINAV SİSTEMİ!
Üniversitelerin kendi sınavını yaptığı sistem şeklini destekliyorum. Ancak usulsüzlük olması, torpil çarkının döndürülmesi noktasında da kaygılar oluşur. Bu nedenle sınırları keskin hatları belirlenmiş, gayri resmi hiçbir müdahaleye taviz vermeyecek bir sistem oluşturulmalı. YÖK ve ÖSYM tarafından çok sağlam bir denetleme kurulu tesis edilmeli. Ankara’dan merkez sınav yapılıyor, öğrenci sınava giriyor ve aldığı puana karşılık olarak yerleştiriliyor. Gideceği üniversiteyi tanımıyor, gittiği üniversite de öğrenciyi tanımıyor ama bakıyorsunuz puanı yetmiş gelmiş. Peki yetenek olarak o bölüme uygun mu? Bölüm ile alakalı bilgiye sahip mi, konulara vakıf mı? Öğrenci kazandığı puana bakıyor, tercih edebileceği bölümlere bakıyor, hangisi tutarsa tercih ediyor, sonuç açıklanınca da neresi çıkmışsa madem burası çıktı, ben de gideyim diyor.
BÖLÜM TESTİ VE SÖZLÜ MÜLAKAT!
Merkezi sınavın ardından, öğrencinin ilgi duyduğu bölüme bağlı olarak tercih ettiği ilgili üniversitede kendi sınavını yapsın. Bu sınav ile öğrencinin, talep ettiği bölüme olan yeteneği, ne kadar ilgili olduğu ve bölüme ilişkin bilgi düzeyi test edilsin. Tiyatro bölümünü tercih eden öğrencilere, yetenek sınavı yapılsın, mühendislik ise sayısal ağırlıklı bir sınav, Edebiyat ile ilgili bir sınav ise de edebiyata, şiire yönelik bir sınav olsun. Test aşamasından geçen öğrenciler, ilgili bölümün akademisyenlerinden oluşan bir mülakat kurulunda sözlü değerlendirmeye alınsın ve nihai karar verilsin. Böyle bir sistemin artısı daha fazla olur.
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haberlerin tüm hakları AjansHaber’e aittir. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz. AjansHaber tarafından üretilen haberlerin kaynak gösterilmeden kullanılması, 5846 Sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu’nun 36 ve 37. maddesine aykırıdır ve suç teşkil etmektedir. Ayrıca internet ortamında yapılan yayınların düzenlenmesi ile ilgili olarak 4 Mayıs 2007 tarihinde kabul edilen 5651 sayılı internet yasasına göre de bu durum cezai işlem gerektirmektedir.