Otomobilde bir devir kapanıyor
Emisyon skandalının Avrupa’da her bir dizel araca ek maliyeti 1600 Euro olacak.
Volkswagen’in ABD’de karbon emisyon skandalı, dizelin geleceği için büyük tehdit unsuru olurken özellikle küçük dizel araçların bu kriz sonrasında müzelik olabileceği konuşulmaya başlandı. 11 milyon araca yerleştirdiği yazılımla, karbon emisyon oranlarında hile yaptığını itiraf eden dünyanın en büyük otomobil üreticilerinden Volkswagen’in yarattığı krizle ilgili tartışmalar devam ederken, Avrupa ve Amerika’da başlayan tepkiler, dizel yakıtların kaderini ciddi şekilde etkileyecek.
Uluslararası Enerji Ajansı (IEA) Başkanı Fatih Birol, dizel otomobil testlerinin bundan sonra sıkılaşacağını ve şirketlerin beyanına bakmaktan ziyade, çok daha ciddi testlerden geçileceğini söyledi. Birol, “Bu skandal dizel konusunda ciddi soru işaretleri yarattı. Dizelle çalışan otomobillerin geleceği konusunda bir belirsizlik ortaya çıkacak” yorumunu yaptı. Birol’un bu yorumu aralık ayında Paris’te yapılacak Birleşmiş Milletler (BM) İklim Değişikliği zirvesinde otomotiv sektörüne ilişkin çok önemli kararlar verileceğinin de sinyalini vermiş oldu.
HİSSELERİ HIZLA DÜŞÜYOR
Fatih Birol’un söylediği gibi VW skandalından sonra artık dizel otomobillere ilişkin düzenleyicilerin daha sert emisyon testleri ve daha fazla tetkikler yapacağı ortada. Açıklamalar da bunu gösteriyor. Bu da temiz bir dizel araç üretiminin maliyetini çok fazla artıracak. Eğer maliyetler artarsa doğal olarak araç fiyatları ve buna bağlı olarak tüketilerin ödediği fiyatlar artacak. Peki bu yoğun rekabette bu fiyat artışları tüketici tercihlerini değiştirebilir mi? Cevap: Evet. Şöyle bir son 20 güne baktığımızda Volkswagen’in hisseleri 18 Eylül’den itibaren yüzde 40’a yakın düşerken, dizelin geleceğine ilişkin kaygılar BMW, Mercedes, PSA (Peugeot-Citroen) Grubu ve Renault gibi dizel araçlarda güçlü markaların hisselerinde de kayıplar yaşanmasına sebep oldu.
MUSK: DİZELİN LİMİTLERİ DOLDU
ÖZELLİKLE PayPal, Tesla Motors ve SpaceX gibi öne çıkan girişimleri nedeniyle öne çıkan ABD’li çılgın işadamı Elon Musk, son yıllarda özellikle yüksek menzilli elektrikli otomobilleriyle dev firmalarının en büyük rakibi oldu. Frankfurt fuarında lüks markaların hemen hepsi, ‘Tesla savaşçısı’ yorumlarına sebep olan yeni nesil elektrikli modellerini sergiledi. İşte tam bu noktada dünyada Volkswagen’in emisyon skandalı patlayınca Elon Musk’un elektrik teknolojisine yönlenmesinin ne kadar doğru bir viz yon olduğu ortaya çıktı. Dünyada gerçek ‘Iron Man’ olarak da nitelendirilen Musk’un VW skandalıyla ilgili yorumu da bu vizyonu ortaya koyar nitelikte. Musk, “Volkswagen, bize dizel ve benzinli motorların gerçekten yapabileceği limiti gösterdi. Bu limitin sonuna ulaştık. Artık dünyada yeni jenerasyon teknolojiye geçmenin zamanı geldi. Bu da elektrik motorları olacak” yorumunu yaptı.
BİYOLOJİK SINAVA HAZIR!
GÜNÜMÜZDE elektrikli otomobil denildiği zaman akıllara gelen ilk firma olmayı başaran ve Model S ailesiyle yüksek performans tutkunlarını dahi kendisine hayran bırakan Tesla, yaklaşık iki yıldır konuşulan, birçok defa konsept hali görüntülenen ve gecikme yaşayan SUV sınıfı elektrikli otomobil modeli Model X’i geçen hafta tam da Volkswagen skandalının ortasında resmi olarak duyurdu. Model S’in önden ve arkadan sıkıştırılmış hali gibi görünen Model X, bu sayede yükselen tavanıyla özellike geniş ailelere çok daha konforlu bir yolculuk sunabiliyor. Aile aracı gibi görünsede 0’dan 100 km’ye hıza sadece 3.2 saniyede çıkan araç bugün bir çok spor otomobilden bile daha iyi performans sağlıyor. Tesla tarafından açıklanan verilere göre tam dolu batarya ve ekonomi sürüş modlarında 414 km menzili bulunan yeni Model X, Model S ile aynı bataryayı kullanmasına rağmen gövde yapısıyla nedeniyle biraz daha az mesafe kat edebiliyor. Kokpit tasarımını ve gözü alan büyük dokunmatik ekranını Model S’den alan SUV sınıfının elektrikli temsilcisi Model X, ön kapılarını normal, arka kaplarını ise şahin gibi yukarıya doğru açabiliyor. Falcon olarak adlandırılan kapılar açıkken özellikle önden bakıldığı zaman kendisine hayran bırakan SUV, üç sıralı koltuk dizilimi sayesinde aynı anda yedi kişinin yolculuk yapabilmesine imkan tanıyabiliyor.
Model X’in devrim niteliğindeki bir başka özelliği ise biyolojik silah tehdidine karşı kendini savunuyor olması. Aracın tanıtımları sırasında Elon Musk sistemden bahsetti. Buna göre konsolda bulunan ve üzerinde uluslararası biyolojik tehlike simgesi olan düğme, gerektiği zaman aktif edilerek bu savunma sistemini devreye sokuyor. Musk, Tesla Model X’lerin her an her tehlikeye göğüs germesi gerektiğini dile getiriyor. Herhangi bir biyolojik saldırı esnasında bu sistem sayesinde üç adet aktif karbon katmanı havalandırması içeriye sızmakta olan hidrokarbon, sülfür ve amonyağı absorbe ederek nefes alınabilir temiz bir hava sahası oluşturuyor.