Önce Malatya, şimdi de Konya

Konya'da F4 Fantom tipi askeri uçak düştü ve kazada 2 pilot şehit oldu. Sadece 10 gün önce 24 Şubat’ta Malatya'da da 2 F4 uçağı düşmüş ve 4 pilot şehit olmuştu. Bu kazaların ardından kamuoyunda büyük tepki oluştu. Peki, kazaların ardında hangi nedenler yatıyor?

24 Şubat’ta Malatya’da akşam saatlerinde meydana gelen uçak kazası Türkiye’nin gündemine bomba gibi düşmüştü. Kamuoyunda Fantom F-4 tipi uçaklara büyük bir tepki yağarken bir kaza haberi de Konya’dan geldi.

Konya'nın merkez Karatay ilçesi Ortakonak Mahallesi yakınlarında F4 Fantom tipi askeri uçak düştü. Kazada 2 pilot şehit oldu.

Peki, Malatya’da ve Konya’da düşen Fantom F-4 tipi uçakların düşüş nedeni nedir?   

Güvenlik Uzmanı Mete Yarar ve Özyeğin Üniversitesi öğretim görevlisi Prof. Dr. Mesut Hakkı Caşın Malatya ve Konya’daki uçak kazalarını AjansHaber’e değerlendirdi.

METE YARAR: İKİ KAZADAKİ UÇAKLAR BİRBİRİNDEN ÇOK FARKLI

Başlangıç itibari ile Malatya’daki kaza il Konya’daki kazayı birbirinden ayırarak gidiyorum. İkisinin ismi de F-4 ama iki birbirinden çok farklı uçaklar, birisi modernize edilmiş ve son model olan uçaklarla aynı sistemler üzerine monte edilmiş bir uçak, diğeri ise artık tedavülden kaldırılacak olan iki tane uçaktı. O yüzden birbirinden farklı uçakları konuşuyoruz.  İsimleri aynı fakat sistemsel anlamda birbirinden çok farklı uçaklardır.

"AYRINTILI OLARAK RAPORLANMALI"

Ben Malatya’daki kazayı uçakların eskiliğinden kaynaklanan bir hata olarak değerlendirmiyorum ve iki uçak aynı yerde ve aynı zamanda düşmezler. Böyle bir nedensel sonuç çıkarmak çok mümkün değil. Ama bu üç uçak düşüşü ve 6 pilotumuzun şehit olması ile yaşanan süreçte çok ayrıntılı bir raporla bunun neden olduğu ortaya konmalı. Gerekirse uluslararası uzmanlar gerekirse Türkiye’deki sivil uzmanların da katıldığı bir ekiple neden bu uçakların düştüğü bulunmalı.

UZAKTAN MÜDAHALE MÜMKÜN MÜ? 

Bunların her biri araştırılması gereken konular, bunları araştırmadan sebeplerini konuşmaya başladığımızda yüzlerce sebep sayabiliriz. Her biri de komplo teorisi ve herkesin konuştuğu teorilerden bir tanesi.  Dışardan uçakların sistemine müdahale edilip uçaklar düşürülüyor mu? Bunu söylemek için açık ve net bir araştırma yapılması lazım. Şu an onu bilmiyoruz, bilmediğimiz için de net olarak bir şey söylemek şansına da sahip değiliz. 

"BAĞIMSIZ BİR EKİP  DENETLEMELİ"

Bir kez daha belirtiyorum bu uçakların düşürülmesi ile ilgili olan konu birbirinden bağımsız olarak kurulacak bir ekiple denetlenmeli. Yalnızca Hava Kuvvetleri ile değil, uzmanlar getirilerek bu uçakların düşüş sebebi bulunmalı. Başka hiçbir şekilde toplum rahatlamaz.

MESUT HAKKI CAŞIN: İKİ KAZANIN KOŞULLARI  ÇOK FARKLI

Malatya’daki kaza ile Konya’daki kaza birbirinden farklı kazalardır. Malatya’daki uçak olağanüstü kötü hava şartları ve gece uçuşunda meydana gelen bir kaza ve çarpma sonucunda iki uçak ve onun mürettebatının şehit olduğu bir uçuş kazasıdır. Malatya’daki kazada herhangi bir şekilde uçakların eski olduğu veya bakım hatasından olmadığı ortaya çıktı.

İSRAİL ŞÜPHESİ GERÇEKÇİ Mİ?

Konya’daki uçuşta kullanılan uçak ise bir muharip uçak,  Fantom f-4 e-20 dediğimiz 2020’ye kadar uzatılmış bir uçaktır. Şimdi burada İsrail’de modernizasyonundan dolayı kamuoyunda bir takım şüpheler var. Bu şüphenin doğru olmadığını düşünüyorum. Birinci husus, uçağın görevine iyi bakmak gerekiyor. Dikkat ederseniz uçağın kalkış saati 08:58 ve kazanın meydana geldiği an 09:50. Demek ki havacılar dakika dakika radarda bunu kontrol ediyorlar. Herhangi bir anomali olsa zaten uçuştan men edilir. 1 saat uçan bir uçak hayati bazda bir uçuşa men durumun olmadığını görüyoruz. 

"BENİM TAHMİNİM…."

Kazanın ilk görgü tanıklarından öğrenildiği kadarıyla pilotların atladığını anlıyoruz. Atış sahasının Eskişehir’in çok merkezi bir yerde olduğunu düşündüğümüzüde acaba uçak  anormale mi girdi. Benim tahminim şu ki, uçaklar Eskişehir halkını kurtarmak için kendilerini feda etmişlerdir. Benim tahminim bu.

PİLOTLARI KAZA DEĞİL, ATLAMA MEKANİZMALARI MI ÖLDÜRDÜ?

Pilot kol komutanı ve süt komutanından izin almadan atlamaz. Burada demek ki bir pilotoj hatasının olmadığını görüyoruz. Atlamak için gereğini yapıp, uçağı güvenli yere getirmiştir, acaba atlama esasında paraşütten ayrıldı mı ayrılmadı mı, paraşüt açıldı mı? Yerden 0 noktasında  dahi atlasa pilot kurtulmalıdır. Bu teknik rapor açıklanmadan çok şey söyleyemiyoruz.  Burda basında çıktığı gibi yorgunluk, uçuşa men durum olamaz. Çünkü Türk ordusunun her filosunda görev yapan tabipler vardır. Doktorlar uçuş izni vermeden uçamazlar. Bu uçaklar gibi, pilotlarda muayeneden geçerler. Bir başka şey daha var. Bu uçaklar fabrika seviyesi bakımları yapılan emniyetli uçaklardır. Ancak hesapta olmayan şeyler vardır. Havacılık riskli bir meslektir.

"İLK UÇAKLARIMIZ 2025’TE UÇACAK"

Fantom’un yerini alacak yeni uçaklar, mühendislerimiz tarafından hazırlanmaktadır. 2025’te ilk uçaklarımız uçacak.

F4’LER UÇUŞTAN MEN EDİLECEK Mİ?

Mühendislerimiz bu uçakların uçmaya mani bir durum olduğuna kanaat getirirse, bu Genelkurmay Başkanlığı ve Savunma Bakanlığı tarafından değerlendirilir ve uçuştan men edilebilir.

“TSK SİYASETTEN UZAK TUTULMALI”

Türk Ordusu'nu siyasetten uzak tutalım. Bazı havacılıktan anlamayan kişiler, bilgisiz ve yetkisiz kişiler yanlış yorumlar yapıyor. 

YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haberlerin tüm hakları AjansHaber’e aittir. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz. AjansHaber tarafından üretilen haberlerin kaynak gösterilmeden kullanılması, 5846 Sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu’nun 36 ve 37. maddesine aykırıdır ve suç teşkil etmektedir. Ayrıca internet ortamında yapılan yayınların düzenlenmesi ile ilgili olarak 4 Mayıs 2007 tarihinde kabul edilen 5651 sayılı internet yasasına göre de bu durum cezai işlem gerektirmektedir.