Karda araç nasıl kullanılır?
İstanbul’da başlayan ve hayatı olumsuz etkileyen kar yağışı sürücüleri de adeta test etti. İleri Sürüş Teknikleri uzmanı Mehmet Özcan, karlı havada nasıl araba kullanılması gerektiğini anlattı.
Burak KARATAS / AjansHaber
İstanbul 2 gün sürmesi beklenen yoğun kar yağışıyla kent trafiğini de adeta felç etti. Kentin ana arterleri ve ara yollar trafiğe kapandı. Zorlu koşullara karşın yine de aracıyla seyahat etmek isteyen birçok vatandaş ise yolda kaldı. Kentin ana arterleri olan E-5 ve TEM’in yanısıra, birçok ara sokak yolda kalan araçlarla doldu taştı.
Karlı yollarda nasıl araç kullanılması gerektiğini İleri Sürüş Teknikleri Uzmanı Mehmet Özcan’a sorduk:
KAR LASTİĞİ YOKTUR, KIŞ LASTİĞİ VARDIR
İleri Sürüş Teknikleri Uzmanı Mehmet Özcan, kış lastiği kullanmanın birinci öncelik olduğunu söyledi. Kış lastiği ile kar lastiği arasındaki kavram kargaşasının giderilmesinin önemli olduğunu belirten Özcan, “Kar lastiği yoktur, kış lastiği vardır. İnsanların ilk önce bunu anlaması gerekiyor. Kar lastiği deyince sadece karda takılacağını sanıyor insanlar bu mantıktan dolayı. Dolayısıyla kış lastiği takmaları gerekiyor, kış koşullarına uygun olduğu için. Yani soğuğa dayanıklı olduğu için sadece karda değil, soğuk asfalt üzerinde de işe yarıyor.” dedi.
İleri sürüş teknikleri Özcan, kış lastiklerinin nasıl kullanılması gerektiğini şöyle açıkladı:
“Kış lastiklerinin sadece çeker tekerleklere değil, kaç tane tekerlek varsa onlara da takılı olması gerektiğini; çünkü frenleme esnasında bizim her tekerleğimizin yere eşit basabiliyor olması lazım, bir kısmı farklı bir kısmı faklı basıldığı an frenleme esnasında sıkıntılar çıkıyor. İnsanlar sadece çekip çıkmak mantığıyla düşünüyorlar ama olay sadece çıkmak değil, aynı zamanda inmek ve inişte fren lazım olacağı için ve lastiklerin bu konuda yere tutunması gerektiği için her lastiğimizin aynı şekilde eşit tutunması gerekiyor. O yüzden her aksa kış lastiği takılı olmasının”
LASTİK HAVALARI OLDUĞUNDAN FAZLA OLMA
Sürücülerin bir diğer önemli yanlışının ise, karlı havalarda lastiklerin havalarının indirilmesi olduğunu söyleyen Özcan, “Eskiden gelen bir sürü yanlış bilgiler var. Bunlardan bir tanesi lastiğin içerisindeki havanın karlı zeminlerde indirilir diye bilinmesi bu yanlış bir uygulama. Aksine lastik dişlerinin açılması için lastik havalarının olduğundan birkaç hava fazla olması gerekir. İndirince dişleri kapatıyoruz. Kar da batmak gerekir tutunabilmek için, batmak içinde bilimsel bir şey vardır santim kareye düşen basıncı arttırmanız gerekir diye. Dolayısıyla taban alanını daraltmak gerekiyor. Daralttığınız zaman ancak batabiliyorsunuz ki, batıp karın altındaki asfalta tutunabilesiniz. O yüzden gerekli olan şey lastik havalarının hiçbir şekilde düşürülmemesi” diye konuştu.
“KAR LASTİĞİ VARSA ZİNCİR TAKMAYA İHTİYAÇ YOK”
Kanunen zincir bulundurmak zorunda olduğumuzu söyleyen Özcan, kış lastiği takılıyken zincire ihtiyacımızın olmadığını, ama lastiklerimizin ebadına uygun zincir bulundurmamızın iyi olacağını söyledi. Karda olabildiğince yavaş araç kullanılması gerektiğini vurgulayan Özcan, “yerler kaygan olduğu için motorun torkunu yani çekiş gücünü tekerleklere çok güçlü aktarmamak lazım. Bu da devirle oluyor. Çok fazla devirli kullanırsanız, tekerleklerin yerle tutunması azalacaktır. Çünkü patinaj yaptığınız sürece tutuanamıyorsunuz” dedi. Gazı çok sert kullanmamamız gerektiğini uyarısında bulunan Özcan, vites devirlerinin hep düşük olması gerektiğinin altını çizdi.
KARLI HAVALARDA TAKİP MESAFESİ
Karlı havalarda takip mesafesinin korunmasının gerektiğini söyleyen Özcan, şu uyarıda bulundu: “İnsanların birbirine çok yakın takip ettiklerini görüyoruz. Karlı hava da öndeki araç fren yaptığında arkadaki aracın sürücüsü en az bir saniye sonra fren yapabiliyor. Bir saniye sonra fren yaptıınzda iş işten geçmiş oluyor. Dolayısıyla takip mesafelerinin açmılması gerekiyor. Kazaları önleyebilmek adına takip mesafesine dikkat etmeliyiz.”
UZUN FREN MESAFESİNE DİKKAT
Karlı havalarda gerekmedikçe trafiğe çıkılmaması söyleyen ileri sürüş teknikleri uzmanı Özcan, “En önemlisi hızların azaltılması çünkü fren mesafemiz uzun, fren mesafelerimiz uzun olduğu için araçları durdurmakta zorlanıyoruz” Dedi.
İSTANBULLULAR KAYGAN ZEMİNE ALIŞKIN DEĞİL
İstanbulluların kaygan zeminde araç kullanmaya alışık olmadığını anımsatan Özcan özetle şu uyarılarda bulundu:
“Kaygan zeminde araç kullanmamış sürücü gurubu doğal olarak kaygan da araç kullanmakta zorlanıyor. Benim tavsiyem hızların düşürülmesi, doğru lastiklerin kullanılması, doğru ekipmanlarla yola çıkılması ve takip mesafelerini korumaları.”
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haberlerin tüm hakları AjansHaber’e aittir. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz. AjansHaber tarafından üretilen haberlerin kaynak gösterilmeden kullanılması, 5846 Sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu’nun 36 ve 37. maddesine aykırıdır ve suç teşkil etmektedir. Ayrıca internet ortamında yapılan yayınların düzenlenmesi ile ilgili olarak 4 Mayıs 2007 tarihinde kabul edilen 5651 sayılı internet yasasına göre de bu durum cezai işlem gerektirmektedir.
İstanbul 2 gün sürmesi beklenen yoğun kar yağışıyla kent trafiğini de adeta felç etti. Kentin ana arterleri ve ara yollar trafiğe kapandı. Zorlu koşullara karşın yine de aracıyla seyahat etmek isteyen birçok vatandaş ise yolda kaldı. Kentin ana arterleri olan E-5 ve TEM’in yanısıra, birçok ara sokak yolda kalan araçlarla doldu taştı.
Karlı yollarda nasıl araç kullanılması gerektiğini İleri Sürüş Teknikleri Uzmanı Mehmet Özcan’a sorduk:
KAR LASTİĞİ YOKTUR, KIŞ LASTİĞİ VARDIR
İleri Sürüş Teknikleri Uzmanı Mehmet Özcan, kış lastiği kullanmanın birinci öncelik olduğunu söyledi. Kış lastiği ile kar lastiği arasındaki kavram kargaşasının giderilmesinin önemli olduğunu belirten Özcan, “Kar lastiği yoktur, kış lastiği vardır. İnsanların ilk önce bunu anlaması gerekiyor. Kar lastiği deyince sadece karda takılacağını sanıyor insanlar bu mantıktan dolayı. Dolayısıyla kış lastiği takmaları gerekiyor, kış koşullarına uygun olduğu için. Yani soğuğa dayanıklı olduğu için sadece karda değil, soğuk asfalt üzerinde de işe yarıyor.” dedi.
İleri sürüş teknikleri Özcan, kış lastiklerinin nasıl kullanılması gerektiğini şöyle açıkladı:
“Kış lastiklerinin sadece çeker tekerleklere değil, kaç tane tekerlek varsa onlara da takılı olması gerektiğini; çünkü frenleme esnasında bizim her tekerleğimizin yere eşit basabiliyor olması lazım, bir kısmı farklı bir kısmı faklı basıldığı an frenleme esnasında sıkıntılar çıkıyor. İnsanlar sadece çekip çıkmak mantığıyla düşünüyorlar ama olay sadece çıkmak değil, aynı zamanda inmek ve inişte fren lazım olacağı için ve lastiklerin bu konuda yere tutunması gerektiği için her lastiğimizin aynı şekilde eşit tutunması gerekiyor. O yüzden her aksa kış lastiği takılı olmasının”
LASTİK HAVALARI OLDUĞUNDAN FAZLA OLMA
Sürücülerin bir diğer önemli yanlışının ise, karlı havalarda lastiklerin havalarının indirilmesi olduğunu söyleyen Özcan, “Eskiden gelen bir sürü yanlış bilgiler var. Bunlardan bir tanesi lastiğin içerisindeki havanın karlı zeminlerde indirilir diye bilinmesi bu yanlış bir uygulama. Aksine lastik dişlerinin açılması için lastik havalarının olduğundan birkaç hava fazla olması gerekir. İndirince dişleri kapatıyoruz. Kar da batmak gerekir tutunabilmek için, batmak içinde bilimsel bir şey vardır santim kareye düşen basıncı arttırmanız gerekir diye. Dolayısıyla taban alanını daraltmak gerekiyor. Daralttığınız zaman ancak batabiliyorsunuz ki, batıp karın altındaki asfalta tutunabilesiniz. O yüzden gerekli olan şey lastik havalarının hiçbir şekilde düşürülmemesi” diye konuştu.
“KAR LASTİĞİ VARSA ZİNCİR TAKMAYA İHTİYAÇ YOK”
Kanunen zincir bulundurmak zorunda olduğumuzu söyleyen Özcan, kış lastiği takılıyken zincire ihtiyacımızın olmadığını, ama lastiklerimizin ebadına uygun zincir bulundurmamızın iyi olacağını söyledi. Karda olabildiğince yavaş araç kullanılması gerektiğini vurgulayan Özcan, “yerler kaygan olduğu için motorun torkunu yani çekiş gücünü tekerleklere çok güçlü aktarmamak lazım. Bu da devirle oluyor. Çok fazla devirli kullanırsanız, tekerleklerin yerle tutunması azalacaktır. Çünkü patinaj yaptığınız sürece tutuanamıyorsunuz” dedi. Gazı çok sert kullanmamamız gerektiğini uyarısında bulunan Özcan, vites devirlerinin hep düşük olması gerektiğinin altını çizdi.
KARLI HAVALARDA TAKİP MESAFESİ
Karlı havalarda takip mesafesinin korunmasının gerektiğini söyleyen Özcan, şu uyarıda bulundu: “İnsanların birbirine çok yakın takip ettiklerini görüyoruz. Karlı hava da öndeki araç fren yaptığında arkadaki aracın sürücüsü en az bir saniye sonra fren yapabiliyor. Bir saniye sonra fren yaptıınzda iş işten geçmiş oluyor. Dolayısıyla takip mesafelerinin açmılması gerekiyor. Kazaları önleyebilmek adına takip mesafesine dikkat etmeliyiz.”
UZUN FREN MESAFESİNE DİKKAT
Karlı havalarda gerekmedikçe trafiğe çıkılmaması söyleyen ileri sürüş teknikleri uzmanı Özcan, “En önemlisi hızların azaltılması çünkü fren mesafemiz uzun, fren mesafelerimiz uzun olduğu için araçları durdurmakta zorlanıyoruz” Dedi.
İSTANBULLULAR KAYGAN ZEMİNE ALIŞKIN DEĞİL
İstanbulluların kaygan zeminde araç kullanmaya alışık olmadığını anımsatan Özcan özetle şu uyarılarda bulundu:
“Kaygan zeminde araç kullanmamış sürücü gurubu doğal olarak kaygan da araç kullanmakta zorlanıyor. Benim tavsiyem hızların düşürülmesi, doğru lastiklerin kullanılması, doğru ekipmanlarla yola çıkılması ve takip mesafelerini korumaları.”
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haberlerin tüm hakları AjansHaber’e aittir. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz. AjansHaber tarafından üretilen haberlerin kaynak gösterilmeden kullanılması, 5846 Sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu’nun 36 ve 37. maddesine aykırıdır ve suç teşkil etmektedir. Ayrıca internet ortamında yapılan yayınların düzenlenmesi ile ilgili olarak 4 Mayıs 2007 tarihinde kabul edilen 5651 sayılı internet yasasına göre de bu durum cezai işlem gerektirmektedir.